//
du läser...
Allmänt

Apropå dessa ständiga förändringar

Idag vet jag något om mig själv som jag skulle ha protesterat hejvilt mot, om någon påstått det om mig för 10-12 år sedan;

Jag gillar inte förändringar!

Jag avskyr när människor jag är van vid, om jag nu inte ogillar dem förstås, försvinner, eller att mina planer om så bara för dagen går om intet eller att jag är tvungen att göra något på ett annat sätt än jag är van vid – och så vidare.

Därför verkar det nog underligt att jag gjort mycket stora förändringar i mitt snart 48-åriga liv på många olika plan, sedan jag var mycket liten (då det hette att jag ”sprang bort”) Jag har bland annat flyttat runt en del i Sverige, jobbat med allt möjligt intressant och mindre intressant, haft flera kåkar, varit pank, haft gott ställt, och dessutom – sagt upp mig från flera fasta arbeten på vinst och förlust, trots att jag är norrbottning !Jag älskade att söka mig till nya platser och utforska dem, jag tyckte mycket om att träffa nya människor och lära känna dem och jag tyckte om att göra saker som jag aldrig gjort förr. Flexibel långt över bristningsgränsen kunde ha varit mitt motto .

Det höll jag alltså på med i ganska precis 37 år. Människor omkring mig blev ofta inspirerade av min energi, till att själva våga ta språnget ut i ”det okända” , till att våga göra något annat än de gjort hittills eller inte trott att de haft mod till och jag uppmuntrade dem så mycket jag kunde.

Det var ungefär då, vid 37, som jag insåg att jag var den enda som inte gjort några förändringar alls! Jag hade nämligen rusat omkring så mycket i världen och förändrat mitt liv, leverne och mig själv så ofta att jag inte hunnit att tänka över vad en förändring för mig egentligen innebar. Min självbild sög – minst sagt. Efter mycket förvirrat funderande och många, allt annat än förvirrade, djupa samtal med nära, kära och annat löst folk.. började jag genomgå det största förändringsarbete jag gjort i mitt liv.

Vad jag gjorde? Jag valde att försöka rota mig.

Jag stannade kvar på den plats jag valde att jag ville bo! Och för att ta ett fånigt exempel; de första tre åren hade jag kvar samma vaxduk i köket. Helt otroligt för att vara mig! 😀 Visst, jag gör fortfarande små förändringar, som att tapetsera om hemma eller träffa en ny man 😉 men det räcker! Alla de där förändringarna jag tidigare genomförde – de gav oftast något för stunden, men den här – ger så otroligt mycket på lång sikt. Och jag känner mig mäkta stolt över att jag har uthålligheten till att göra detta.

Flexibilitet har fått en ny innebörd för mig – det innebär inte bara att kunna ställa upp eller ändra inställning på en kvart, det är också att vara VILLIG till genomgripande villkorslösa förändringar.

Det ni!  😉

——————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

4 thoughts on “Apropå dessa ständiga förändringar

  1. …samma vaxduk?! Helt otroligt.
    Jag har gjort precis som du; allt här i livet. Och jag imponeras över din styrka (och din blogg)…

    Posted by Helene | söndag 12 april 2009, 10:18 f m
  2. Jag har gjort precis som du, sprungit runt som en vilde för att försöka hitta ett lugn, när det hela tiden var mitt inre som var oroligt. Och jag var ju med mig överallt, så inte blev det lugn inte! 🙂
    Sista året har jag möblerat om/färgat håret/flyttat/bytt karl, jobb, bil mm otroligt mycket mindre än något år förut i mitt liv.

    Men jag behövde mediciner för att kunna lugna mig, jag är så tacksam, hade inte orkat mycket längre!

    Kram

    Posted by Ella | tisdag 14 april 2009, 11:12 f m
  3. Det här är så häftigt! Jag är som du! Jag har också flyttat runt, bytt jobb, bytt livsstil, bytt intressen, bytt kompisar, bytt man, bytt – bytt – bytt! Jag har gjort det för att slippa bli uttråkad och för att slippa tänka på allt jobbigt inombords. Jag mår som bäst psykiskt när jag har fullt upp.

    Sen kom även jag till den där dagen när jag stannade upp och värderade mitt liv. Denna stund kom i samband med min 30-årsdag och efter det har jag omvärderat i stort sett allt som var ”jag”. Jag är just nu mitt i förändringsarbetet och detta inlägg fick mig orka ett tag till! TACK!

    Posted by ADHDbrain | fredag 17 april 2009, 9:45 f m
  4. Tjenare brudarna!

    När jag skrev det här inlägget tänkte jag att det kändes så PRÄKTIGT att jag undrade om jag verkligen skulle lägga ut det. Men så kom jag fram till what the heck, precis så här är det och vad är det för fel med att (försöka) vara präktig?

    Satt och undrade över vilka värderingar jag lägger i det ordet egentligen nuförtiden. Tråkig? Lydig? Svensson? TANT? Felfri? Hemma i soffan om lördagkvällarna?

    Hm. Jag bör nog omprogrammera översättningen av präktig lite har jag kommit fram till.
    Vad sägs om trygg, rofylld, strukturerad och rotad? Okey, det haltar lite eftersom jag kanske inte är riktigt där än – men fel kan det banne mig inte vara! Vet väl jag som är så himla präktig!

    😉

    Posted by Tant Rasch | fredag 17 april 2009, 11:31 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

