//
du läser...
ADHD - NPF

Gasa en ADHD:are – lättare än vad man tror

Idag letade jag reda på en arbetskamrat från förr i världen för att  be honom om en tjänst. Vi har nog inte setts på 7-8 år tror jag det är, och då bara som hastigast med ett ”åheeeejvagörunuförtiden?” Vi jobbade bägge som handledare på Datorteket i Luleå 98-99. Han var en av datahandledarna där. Själv jobbade som aktivitets- och projekthandledare.  Jag har inte tänkt på den där tiden på länge, men så idag när jag hade pratat med honom så kom jag att tänka på alla möjliga grejer och på hur ROLIGT det var att jobba där. Jag blev förresten handplockad från projekthandledning till ”aktivitetare” för mina teambildaregenskapers skull 🙂 *stolt* Jag var alltså en sån där som fick folk att glatt hoppa ner från jättehöga stolpar, våghalsigt balansera på rep över avgrunder, fundera mer över konfliktlösningsmodeller, sätta fingret på livsmål – men också att vägleda dem till att möta sina värsta fobier, som tex att våga tala inför publik. 

 Jag bara ääälskade att jobba på datorteket. Det tror jag vi gjorde de flesta av oss i vår handledargrupp och vi umgicks en hel del även utanför arbetstid. Vi trivdes ihop, det var bara så. Var det något vi handledare lärde oss redan under utbildningstiden, var att upptäcka varandras styrkor och var därför svinbra på att få arbetsuppgifter gjorda utifrån det. Det var också på grund av de där styrkorna jag behövde få tag på min fd arbetskamrat idag. Han skulle nämligen kunna betyda en oerhört stor och positiv skillnad i en viss ung mans liv, kom jag helt plötsligt på att tänka på igår kväll. Den här grabben har en tydlig ADHD-problematik. Ingen motor alls tills han blir tvärmotiverad och då går han på som en stressad duracellkanin. Och har dessutom ingen aning om vad som är en normal ADHD. Ingen har förmodligen lyckats berätta det nog intressant åt honom. Han medicinerar inte, men gillar att röra på sig (hela tiden..) spela fotboll och sånt. Men skulle vilja börja träna för koncentration och sånt, fast vet liksom inte hur han ska börja. Och var?

Min tanke var att förmedla en kontakt mellan den här killen och min arbetskamrat, dvs om min polare var villig att engagera sig för grabben litegrann. Han har tränat styrka och kamp hårt som fasen, det mindes jag, men visste inte om han fortfarande höll på. Men tänkte att han knappast hade satt sig ner på arselet och domnat bort, han är alldeles för fokuserad när han gör något han tycker är fysiskt roligt för att inte testa sina gränser fullt ut. Men som sagt, först var jag tvungen att få tag i honom.  Hittade ett gäng grabbar i Luleå, som heter likadant som han via eniro.  Sen ringde jag upp en efter en när jag gick ut på hundpromenad, jättetrevliga allihopa hahahahaha och fick slutligen tag i honom. Det visade sig att han är värsta instruktören på en thaiboxningsklubb numera (nordic fighters) och det bästa var att när jag berättar om min tanke med honom som manlig förebild för den här grabben, säger han att han faktiskt har kontakt med två unga grabbar med lite brokig bakgrund som han coatchar på det här sättet redan idag och att han tror att det kan funka bara vi sätter upp lite mål och sånt med tanke på ADHDn!  Vilken grej!  Ska träffa honom på fredag och surra lite, ska bli svinkul att se honom igen.

Ja tänk. Det behövs egentligen så lite för att bana väg för en adehådeare . Ge fart, heja på, och applådera vid mål – oavsett utgång. Och så ge lite fart – igen. Och igen. Okomplicerat som tusan med andra ord.

——————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

