//
du läser...
Okategoriserade

Tåking to itchadder on internät kånnekts pipål

usenet

Webben är fantastisk, den för samman människor på så många olika vis. Det snackas bara om internetdejting tycker jag, när det är på tal om vuxna människor som träffas via Internet. Men egentligen är det nog fler människor som finner vänner för livet på nätet via sina intresseområden, som tex guldvaskning (? – det bara dök upp i mitt huvud just nu), än en kärlekspartner och ser till att träffas med tiden IRL.  Eller vad tror ni själva?

Jag har hängt på många olika diskussionsforum på webben sedan i mitten av 90-talet. De där första åren var det väl mest de här diskussionsgrupperna via Usenet. (Usenet enligt Wiki) Då valde jag forum utifrån ämnesområde och höll mig till det. Det var många som skrev långa artiklar så det kunde ta månader att diskutera i en tråd. De engelska skrev jag inte i, men läste med stor förtjusning. När communitys dök upp gick jag med dem som verkade roliga, men blev faktiskt utkastad från ett och annat, ibland för att jag inte begrep att på de forumen satt det en massa konflikträdda nick som gulliga-kajsa och blåbärs-kurt, vilka tog allt som diskuterades personligt, och ibland för att jag tyckte att det var roligt att göra enkla hoax(busigt värre), tex såna här superenkla fakepromptar där det bara gick att svara OK, vilken såg ut att börja radera C-disken frågade ”Formatera C: ”, lade ut dem på någon av mina hemsidor som jag länkat till från profilen på communityn.

guldforumPå den tiden var fortfarande den svenska cybervärlden rätt liten så administratörerna var mer på hugget och jag fick skitilskna brev som jag hade fantastiskt roligt åt. Jag hade ännu barnsligare humor då. Jag lärde mig välan till sist att det är stor skillnad på forum där deltagarna kallar sig sånt qaz123, baronen eller stryp-en-moderat och Bengt-Åke-Karlsson eller sötnos25. 

Tbx till de där diskussionsforumen från järnåldern (under stenålderns bbs hade inte jag hittat dit) Det var så himla roligt, särskilt som det fanns många diskussar med väldigt skarpa retoriker och  begrepp som ”känslig för kritik” och ”hänsynsfull läggning” existerade inte på samma vis som det gör nu i liknande forum. Visst, ”var snälla mot varandra-netiketten” utvecklades alltmer under den här tiden av blåbärs-ulla och di andre vad jag minns, men ingen jävel fick hur som helst svar på tal om den satt och vräkte ur sig en massa okvädningsord (i onödan 😉 )till skiljemeningsmotståndare på de tuffare frågorna. (Det gjorde man däremot på de ”snälla” så det blev nog roligare för de farstulösa att hänga där) Men kunde man uttrycka samma oförskämdheter med briljant vältalighet så uppskattades det och diskussionerna kunde fortsätta i evighet. För vem ville egentligen få rätt? Eller för den delen fel.. Det finns ingenting som lockar mer än en intressant kombatant i en diskussion.

Själv hörde jag inte till de mest lysande debattörerna, det gör jag fortfarande inte. Jag har vare sig den kunskap eller oerhört knivskarpa språkbegåvning vilken krävs för de mer djuplodande diskussioner som kan föras om tex lag och rätt, etiska riktlinjer, makt- eller infrastruktur. Inte är jag särskilt allmänbildad jämfört med de erfarna samhällsintresserade debattörerna heller. Men jag brukade (och brukar än idag) relativt snabbt skaffa mig en uppfattning utifrån läget eftersom jag inte kan låta bli att läsa på och sätta mig in i de ämnen som jag tillfälligt fastnar för.

Av den anledningen har jag idag en hjärna full av en massa information – som jag har lagt någonstans. Ja, jag VET att jag har lagt all den där informationen någonstans. Frågan är var.

(Visst är jag otroligt bra på att knyta ihop säcken. Jag blir själv lika förvånad varje gång ;-))

————————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “Tåking to itchadder on internät kånnekts pipål

  1. Godmorgon här…ja, råkade faktiskt sova tills nu eftersom en eländig förkylning smygit sig på mig med frossa och halsont..grrr…jag som skulle ut och räfsa…, men så slapp jag ju det!
    Är ju väldigt ny i bloggvärlden – har bara seglat runt här sedan..mars tror jag det är…men trivs ordentligt med hur det fungerar idag! Att välja när och om man pratar med folk, slippa sitta ansikte mot ansikte, och såååå många goa nya vänner man hittar..kanske livslånga vänskaper, som du säger…! sen finns det ju alltid rötägg också, som ger gravt ironiska kommentarer poängterande hur ytligt det är att fjanta runt med tramsig inredning, hehe, vill förmodligen omyndigförklara ens hjärna osv, men det kan de ju få tycka…de kanske hittar min andra livsleda blogg, under annat namn, och tycker den är jättebra…mouhahahahahahahhahaha!!!

    Kramhögar Lycke

    Posted by Lycke | torsdag 14 maj 2009, 1:50 e m
  2. du e ju bara för underbar 😉
    men en sak jag inte begriper, är hur du kan säga att du inte är språkbegåvad???

    Du skriver ju alldeles fenomenaliskt bra ju 😉
    När det svänger fort i hjärnkontoret blir det himla bra historier för eftervärlden hehe

    Posted by majsan67 | fredag 15 maj 2009, 12:37 f m
  3. Tjenare brudarna:

    Lycke. Jamen fjanta runt med tramsig inredning förstärker glädjen i tillvaron och får hkärnan att fokusera på det viktiga i livet: att må bra!

    Kommentarer av den typen kan få en att verkligen tänka till ibland, står jag för det här? etc.

    Kramhögar tillbaka (Ja, kramhögar är ett så otroligt härligt ord att jag kopierade det och börjar använda det som mitt eget på direkten)

    Majsan67: Vad glad jag blir över att du tycker det!

    Det är mest som att jag jämför mig med dem som enligt mig är mästare på språk. Det taggar också! Det var ingen blygsam framställning utan ett konstaterande av en som aldig blir nöjd kanske?

    Kramhögar till dig också!

    Posted by Tant Rasch | fredag 15 maj 2009, 11:55 f m
  4. Den där informationen du lagt nånstans men inte hittar…det kan inte vara så att det är densamma som tumlar runt i min skalle…???

    Kom genast och hämta den Raschtant, det är stökigt nog ändå här, ju…

    🙂

    För övrigt kan jag bara instämma med författaren!

    Posted by Birgitta Alvskogen | fredag 15 maj 2009, 2:49 e m
  5. WB: Va? Nä vet du vad, jag tror du får behålla det.. he he

    Posted by Tant Rasch | fredag 15 maj 2009, 9:02 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

