//
du läser...
ADHD - NPF

Gratis nattbuss till ALLA ytterområden för Luleås ungdomar

De gör ett projekt från soc håll om våra barn och ungdomar med ADHD just nu. Vad kan göra skolan och fritiden bättre för dem? Vad skulle främja hälsan för barn och ungdomar 6-18 år med ADHD i Luleå kommun?

Jag har funderat på det här med busstrafiken i Luleå. Min åsikt är att det som skulle främja hälsan hos en tonåring med ADHD, är en förälder utan bil som vet att ungen kan ta sig hem om helgnätterna efter att den ordinarie sista bussen gått, efter partyt eller ”hängeriet med polarna”.  Orsaken till det är att oroliga, ängsliga föräldrar som inte kan hämta sina ungar även under de kallaste vinternätterna eller har råd att ta hem dem i taxi blir överstressade, och sedan övernitiska i sitt föräldraskap på familjens bekostnad, alternativt ger upp föräldraskapet med välkända konsekvenser – för att det bara inte går att hålla reda på en tonåring med utåtriktad ADHD utan att låsa in henne eller honom utan att förlora all tillit. Och se för guds skull till att ungen inte har en brandstege utanför fönstret …och kompisar med Epa-traktor eller bil… 😉

I Boden, vår grannkommun har Miljöpartiet fått igenom att alla bodenungdomar under 20 år åker gratis buss, även på länstrafikens bussar inom kommunen. Jag har ingen aning ifall Miljöpartiet här i Luleå har försökt få igenom samma sak, men det skulle banne mig behövas, särskilt för våra ungdomar med ADHD, även om jag inte tycker det ska behövas ett enskilt parti som snackar för det.

Vet ni hur många busskort per år som en tonåring med ADHD tappar bort sitt månadskort, måste spärra det och köpa ett nytt för dispositionsavgift innan de kan använda det igen (under tiden man väntar på att spärren går in, och det nya kortet börjar gälla blir det att håva upp cash per tur och retur) 

Du vet inte? Det vet inte jag heller. Jag har tappat räkningen. Det kostar en hel del. Det skulle fasen funka bättre att betala via mobilen, om den inte laddat ur vill säga. Vilket också är svårt att komma ihåg att göra, Särskilt som sladden ligger i skåpet på skolan – eller om det var hos nån kompis..?

Min tanke är att det borde gå ett par gratis nattbussar från centrum varje helg för målgruppen ungdomar upp till 20 år. Bussarna skulle köra runt till ALLA ytterområden i linjenätet, två varv. Ungdomarna skulle kunna hoppa på bussen längst linjen om de ska från ett till ett bostadsområden.

Detta skulle fan i mig främja inte bara ungdomar med ADHD, utan ALLA ungdomars och deras föräldrars hälsa – lika mycket. Det är jag säker på.

Det borde gå att köra linjesträckan i nån slags cirkel. Min tanke kanske är totalt orealistisk för kommunen och LLT och kanske inte kan göras i praktiken, men det borde gå.  Man kunde köra dem från olika håll med nån halvtimmes mellanrum, för det skulle antagligen ta nån timme, eller tom två att ta sig runt. Sen såg jag plötsligt framför mig ”överkursen” 😉 att det skulle kunna åka med en väktare av uppenbara skäl och kanske ett par ”föräldrar på stan” (föräldrar på bussen?) som tog sista snacket eller såg till att oroliga föräldrar kontaktades tex via SMS för att ungarna fått slut pengar på mobilkortet etc.

Jag har inte gjort en kalkyl på det här (ja tänk att det tänkte jag faktiskt att jag skulle göra först hahahaha) men jag sökte efter ett liknande förslag bland uppsatser på uppsatser.se som gjorts om linjenätet till ytterområdena. Jag hittade ett här om dagen som skulle kunna användas som en del av argumenten för (men nu hittar jag den inte!), och det bara måste finnas andra orter som gör något liknande. Även om jag vet att då handlar det mer om att busstrafiken överlag bör vara gratis, främst för att främja miljöhälsan och inte den psykiska hälsan som jag åsyftar. Och det är givetvis min tanke det också, att busstrafiken borde vara gratis i Luleå för miljöns skull, men nu är alltså min tanke i första hand inriktad på att ungdomar ska kunna ta bussen hem även efter klockan 22:00 på fredag och lördagkvällarna/nätterna.

…Och jag har för mig att LLT brukar köra nattbussar till ytterområden under stora festivalhelger men då är det inte till alla områden och det kostar en bra slant – som dessutom inte funkar med månadskortet. Hit till Svartöstan kör de INTE i alla fall.  Då det är en stackars busschaufför som har tusen ungdomar (+ vuxna för den delen) att stoppa eller slänga ut när de blir för störiga för att få åka med, vilket vi vet inte gynnar målgruppen hyperaktiva tonåringar med bus i blick precis.

hälsar

TANT RASCH – DIN BOKSTAVSTANT PÅ NÄTET

————————————————————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Gratis nattbuss till ALLA ytterområden för Luleås ungdomar

  1. ?!?!??! jag blir mållös varenda gång någon med damphjärna har tänkt till. Om vi kunde få lite mer mandat att lösa olika saker, så skulle mycket se annorlunda ut.

    Jag tänker ofta på hur man ser saker från andra vinklar, som andra människor inte i sin vildaste fantasi skulle komma på.

    Jävla resursslöseri att ”bara” låta oss blogga om det. Vi skulle ju kunna få jobb på ”enheten för damputveckling”, där vi hela dagarna kunde sitta och lösa saker som inte fungerar runt i världen 😉

    sv: som svar på din kommentar så vill jag säga att den var oxå helt BRILJANT. Du såg nåt som jag inte såg, att om vi hjälptes åt istället, skulle ju assistenterna tryggt få behålla sin anställning med ”sitt” barn oavsett vad som händer. Det måste ju ändå kännas bättre för en assistent oxå att slippa byta elev stup i kvarten.

    Tycker du verkligen jag var för snäll 😉 du missade nog min fuck-you-bild som fyllde hela skärmen efter ett inlägg jag skrev. Jag plockade bort den senare, det var nog över gränsen kände jag. Eller oxå är jag bara för snäll haha

    du, den där aspietröjan vill jag HAAAAA, det har jag inte sett. Ska genast bränna iväg ett mail till dig om det ,)

    kraaamen

    Posted by majsan67 | fredag 22 maj 2009, 9:00 f m
  2. och bara för att göra dig uppmärksam på en sak, så HAR jag gjort radbrytningar i min kommentar

    men det funkar ju inte alls,

    Nu gjorde jag 4st radbrytningar, får vi se hur det blir när jag skickar 😉

    Posted by majsan67 | fredag 22 maj 2009, 9:02 f m
  3. Respond

    WOW…har läst hela ditt inlägg nu…kan enbart konstatera att inget händer utan trollkonstnären får hålla på utan att vi som är så många fler inte agerar. hmmmm…Banken har lyckats att förslava oss och manipulerat oss så att vi t.o.m. låser fast oss själva i kättingarna…nä nu j..lar 😉

    Angående din post här så anser jag att kollektivtrafiken ska vara helt fri. Så det så 😉

    Posted by fancysweden | söndag 24 maj 2009, 12:05 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

