//
du läser...
Okategoriserade

Det blir midsommar på burk – på sin höjd

Idag på em ringde min mor:

– adelene!

– hejdemaaaamma! (min mamma låter alltid glad när hon ringer)

– hej lilla mamma.

– Jag undrar, vad gör du på midsommar?

Å nej, kuggfråga!

– Jag ska vara hundvakt här hemma och absolut ingenting som kräver engagemang, nubbar och dyra inköp av sånt de här teenisarna inte äter i alla fall. Om jag nu inte åker på magsjuka eftersom M spydde igår och var svinsjuk. Jag bara inte orkar med att ha nån midsommar om jag får magsjuka. Har inte haft nån på flera år och så har jag haft två hemska på rad nu på våren.

– Nej usch vad jobbigt. Jo, jag tänkte fråga om ni ville komma hit men nu när jag hör att du tänker vara hemma kanske jag kan komma till er istället.

Hm, där rök mina planer om en stillsam midsommar i tystnad, inga ungar att kolla å  alldeles för mig själv i lugn och ro efter all den här stressen med tusen grejer på senaste tiden.

– Ja, det kan du väl, men det blir ingenting speciellt. Bara en slags midsommartanke. Vanlig middag men på burkmat. Men inge mer. Inget gå till sjöbacken och hoppa grodor (tänkte hon nog inte heller men ändå..)Inget björkris, inga flaggor, inga flotta dukningar och tjusiga midsommartårtor coh midsommarservetter. Ingen varm mat ens en gång. Och inge stort. Jag orkar inte. Är så satans TRÖTT. Jag blir blir helt fucking hyperaktivt hysterisk av för mycket just nu. Mer än vanligt.

– Men det är väl inte särskilt jobbigt. Och jag tar ju med mig lite matjesill och sånt jag vill ha så inte behöver du tänka på allt. Och inte firar jag midsommar så där nuförtiden jag heller, det gjorde jag ju när ni var små förstås då..

Hallå där mamma – jag kan inte organisera och planera på plats och samtidigt också göra det själv om jag vill vara med. Inte ens om det  bara gäller att ta fram en sillburk och räkna ut hur många tallrikar man ska ta fram. Även om nån kommer och underlättar med matjesill eller nåt annat som folk vill ha. För då måste jag tänka – ordna fram det som ska till, eller vad fan det nu är som jag måste engagera mig i. Jag hinner inte med, jag hinner inte vara NÄRVARANDE. Jag minns knappt vad jag har ätit för nånting när alla har gått när det blir sånt här. 

– Men mamma, jag gillar midsommar. Jag gillar att fira midsommar. Jag är förtjust i alla högtider egentligen. Men jag blir en zombie av dem om det blir för mycket att ordna och för komplicerat eftersom det innebär att det ska genomföras efter förväntningar. Men jag vill verkligen göra nåt mysigt såklart..

…bara jag slipper servera och värdinna mig för andra som sitter och väntar på att jag ska ordna, jag klarar inte av att umgås med folk och fixa med utfordring samtidigt, även om det skett en viss förbättring sedan jag började käka crazymedsen. Om man nu kan se det så. För idag lägger jag i alla fall märke till att jag borde börja servera, göra kaffe och sånt. och allt vad jag har glömt. Men märka skjuter ingen hare.

– Jag vill bara ha lite sill å potatis, gräslök å vad det nu är man käkar mamma. Jo, jordgubbar. Jordgubbar med vispgrädde.

– Jordgubbar? Det brukar du väl aldrig ha på midsommar, vart har du fått den traditionen ifrån?

– Jag har bott söderut för många år sedan mamma, det är säkert därifrån. Och kanske för att det är jordgubbar som ÄR midsommar. Och från varenda affär i stan som säljer jordgubbar för minst 50 kronor litern just den här helgen.  Jag kanske inte ens köper jordgubbar heller. Jag sa att vi skulle käka sillmiddag jag och teenisarna, bara för att det är midsommarafton. Inte ha fest!

– Jo, jag såg att de tar 50 kr litern på konsum i Råneå.  Det är vädligt dyrt. Och alldeles för tidigt för jordgubbar. Nå, jag tänkte att jag kommer mitt på dagen på midsommarafton och så sover jag över till midsommardagen.

hm. Sova över, jaha. Hon vill ta nån öl och kanske nån nubbe.
Ja, det är bara att hoppas att det blir fint väder så kan hon sitta ute och mysa med sin öl och röka och prata med grannarna eller nåt. För jag är så förbenat tröööött. Men men, det är i allafall min lilla mamma.

– Ja gör det. Du kan fast komma på morgonen om du vill. Men jag tänker inte hålla på och fixa en massa, löva in gården eller nåt och det blir ingen nubbe eller nåt sånt, så du vet. Jag kanske inte ens ids byta om från morgonrocken.

– Ja ja, det blir nog bra med det. Då kommer jag på fredag på dan nån gång: Puss och kram!

– Puss och kram lilla mamma å hej då.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Det blir midsommar på burk – på sin höjd

  1. Åååh, vad jag känner igen mig i det här. Mammor är underbara och jobbiga samtidigt, det bara är så! 😀 Jag ska också fira midsommar med mamsen för hon tyckte inte att det var riktigt ok att fira midsommar genom att bädda ned sig i soffan och titta på film. Så nu ska jag på stooooort kalas med massor av trevligt folk, god mat och lekar och hela balunsen! Det är trevligt det med, men jag tror nog att soffan och tv-tittandet varit rätt najs det med. 😉 Glad midsommar!

    Posted by Annorlunda | onsdag 17 juni 2009, 9:25 e m
  2. Hallååå!!

    Vad roligt att hitta hit! Denna hamnar såklart på min favvo-lista…

    Hoppas du kommer ihåg mej från ”Datorteks-eran” =)

    Posted by Emil Löfgren | torsdag 18 juni 2009, 10:51 f m
  3. Annorlunda: Ja herremingje, då kommer jag ju lätt undan om man jämför med dig! Trevlig midsommar till dig med! 🙂

    Men Heeeeeeeeeeeeeeeeej Emil!
    Gu´så superkul att du hittade hit! Jag har tänkt på dig en massa under åren. Här kommer jag därför ihåg dig lite extra: https://lenerasch.wordpress.com/2009/06/18/gamla-vanner-blir-som-nya-nar-man-hittar-deras-blogg/

    😉

    Posted by Tant Rasch | torsdag 18 juni 2009, 2:33 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

