//
du läser...
ADHD - NPF

Mitt projekt vilar lite så det ska orka med mig

Skrattade gott åt beskrivningen av Annorlundas ”nojor”. Hon beskriver dem som så att  intensiteten är densamma, det finns alltid ett mål av en orsak på någe vis  och att huvudprojektet helt sonika byts ut när det förra inte fungerade.  Okey, det är bra mycket djupare än så men just nu har hon börjat med ett  utifrån ett empiriskt perspektiv, men häve er dit och läs själva vetja!

Rätt så typiskt för ADHD är att satsa på specialintressen som man ger 100% en period, för att plötsligt lägga ner och börja med något helt annat lika entusiastiskt. Och ingen kan bli mer förvånad än man själv när det nya intresset bara finns där i ens hjärna en morgon när man vaknar och förväntar sig att bli taget på allvar!  ”Va? Varför just hönsuppfödning? tänker man yrvaket. ”Jag kan ju ingenting om det – å jag bor faktiskt på 7 våningen!  HUR ska jag kunna lösa det?” 

Behöver jag säga mer?

Jag tänkte på mina egna projekt när jag läste på Annorlundas blogg som ibland har växt fram ur en och annan ”noja”.  Jag tycker det känns så wierdo på nåt vis, det här med att byta intresse ”över en natt”. Även om att jag återkommer till en del i perioder. Och helt klart är det mitt tillfälliga behov som styr motivationen de gångerna. Även om jag kanske inte riktigt har kläm på varför just då. För att inbilla sig att jag bara motiveras av att starta upp – BÖRJA med något, är nog inte hela sanningen.. tvärtom tror jag att jag motiveras mer av det jag vill slippa..

Problemet kommer först när jag inte begriper att det är bara den första kvarten i projektet som jag bör tänka ”slippa”, för kommer inte ”börja och fortsätt” blir det aldrig något ”klart”. Om ni fattar? Förr drog jag i princip alltid igång när motivationen infann sig utan att tänka mer på det. Det var ju bra ibland, men när man är tvungen att investera ekonomiskt så kan det bli mindre bra om man lägger stålar på något utan att ha testat ett tag först.

Vad gäller mina  hälsosamma perioder så har jag börjat utveckla dem på ett mer organiserat vis när de (åter)kommer numera, jag går in för näringslära på ett djupare plan, tränar på ett annat vis, kollar upp det ”som fungerar” långsiktigt och skaffar mig en förebild som ett slags ”mentor”. Jag struntar TOTALT i kortsiktiga men framför allt akuta mål, och ser till att skaffa mig en organiserad översikt med delmål. Låter kanske lite väl ambitiöst, men jag gillar att kunna SE ett resultat om än det kanske bara är anteckningar i form av att jag har läst på om nåt för att kunna uttnyttja den kunskapen eller nåt mindre upplyftande som att jag haft sjukdagar.

Utvecklingssamtal med sig själv är verkligen befriande under en projektperiod. Jag hade ett sådant samtal med min ledning för drygt en månad sedan. Det gällde min styrketräning.

– Hur tycker jag det går för mig det här?”

– Jo, det går framåt på flera områden trots att jag har haft en hel del motgångar pga yttre omständigheter, men på senaste tiden verkar det som att jag lägger för mycket krut på ursäkter. 

– Jaha ja, det låter ju inte så roligt när jag gör så inte. Så vad tänker jag göra åt det då?

– Nu när vi talar om det här, jag och jag, så känner jag att de där ursäkterna verkligen tar löjligt mycket plats. Jag har en del annat att göra som är viktigt att få klart, trots att det kan ta veckor, ja kanske ett par månader!. Jag behöver ägna en hel del av min tid till dem utan att behöva sitta och hitta på otroligt trovärdiga bortförklaringar som bara ger mig dåligt samvete. Det bli INGENTING gjort till sist av vare sig det ena eller andra av mitt borde-velande.   

– Okey, jag förstår precis. Kanske ska jag ta ett beslut på att jag och jag förlåter mig själv, lägger prio på det där andra viktiga och tar med träningsprojektet till nästa möte så checkar jag var motivationen befinner sig då?

– Det låter som ett bra beslut.

– Bra, då ser jag till det praktiska så det inte kör ihop sig, betalar avgiften på årskortet som vanligt etc.

– Jättebra. Tack ska jag ha.

– Då är det bestämt. Ingen gymträning förrän motivationen återkommer. Nästa möte är den 1 juli.

– Oki.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

