//
du läser...
Okategoriserade

Facebook – ett aber för oss Trial & error-typer

Jag försöker verkligen engagera mig i det här Facebook. Jag gick med efter att ha funderat lite över det här med begränsning.. Dels för egen del, dels för andras. Jag har så lätt för att snöa fast i grejer och vad man än tror är jag ingen tidsmiljonär, snarare tvärtom. Och det är inte alltid så lätt att avböja vänförfrågningar (och ännu svårare att ta bort dem man råkat okeya utan att tänka sig för.. ) utan att någon kan ta illa upp. Särskilt som man kanske känner dem IRL. Egentligen tycker jag att det borde vara tvärtom . Folk borde bli tacksamma över att slippa ta del av alla de fånigheter som mina vänner och deras vänner i sin tur vräker ur sig? Och vem fan kan orka hålla koll på flera hundra, kanske tusentals ”vänner”?

Japp, jag vet att FB enbart bygger att koppla ihop så många nätverk som möjligt, men jag skiter fullkomligt fan i det. Det vore ju som att jag borde ha varenda telefonnummer till hött och mött och deras moster i min telefonbok i mobilen och dessutom skicka runt varenda skickat och mottaget SMS till alla, oavsett relevans eller inte ”för kännedom”.

Den här första veckan har jag fått förfrågningar om jag inte skulle vilja ha lite ”samlar-applikationer” på min FB-profil i form av bildsymbolkramar, bildsymbolleenden, hjärtan, ljudkyssar m.fl vänskapsbetygelser i bildsymboler. Och kanske får jag ångra det en dag, men jag klickar utan pardon på ”ignorera”. Självfallet har jag skickat iväg ett par stycken såna till några väninnor på jäkelskap, men om de lagt upp dem vete fasen. Kanske de vann tävlingen 😉

Det är inte lätt att drälla omkring på facebook, FB. Det är banne mig, t o m svårt. Speciellt inställningarna för ens personliga profil. För att inte tala om de här inställningarna till applikationerna som man kan lägga in om man så vill. Foton, länkar, musik, quizz. De senaste dagarna har jag ägnat en hel del tid åt att fundera över hur de där inställningarna funkar, varför de inte dyker upp automatiskt som de verkar göra hos andra och över vad jag egentligen gjorde den där dagen jag tog bort en massa grejer genom att klicka på små kryss. Det kanske verkar vara onödiga bekymmer att lägga tid på, när jag istället kunde ägna tiden åt att kommunicera med alla jag har på min vänlista 😉 , men jag menar, vad ska jag ha facebooks alla quizzar till, om jag inte kan uttrycka min personlighet med dem på profilsidan i menyn? Tex den applikationen att jag kommer att agera likadant (till en viss procent, givetvis..) som den och den och den av mina ”vänner” på facebook, ifall jag blir dollarmiljonär.

quiz_maker

Men det grämer mig att jag inte får upp en tjusig ruta i menyn (utan bara i loggen på det där irriterande viset) om Vad jag app_full_proxyegentligen borde jobba med (=Socialtant), likt min facebookvän Anna Kettner (=Lokalvårdare), eller ”vilken hundras jag är likt min facebookvän Ewa-Maria Rönnbäck (=Doberman) där även jag på ett direkt sätt kan marknadsföra mina rastypiska vaktegenskaper (=Doberman) trots att upphovskvinnan eller mannen till den quizzen kanske inte riktigt framhävde just det  beteendet i min dobermanpersonlighet.

Ja, ni hör. Jag är uppriktigt  bekymrad. För vad kommer att hända om jag försöker använda Facebook till något seriöst, det verkar ju inte gå att styra över alls? Jag menar, om man nu vill koppla ihop en massa folk på ett ställe där även jag antas delta – i världens största nätverk(?) – nog måste man väl ändå kunna ge mig administratörsrättigheter som är nåt att ha?

Hjälpsidorna är inte till större hjälp för oss ”Trial and error-typer” heller. Vi som råkar trycka bort lite grejer första halvtimmen som vi undersöker möjligheterna… eller råkar trycka på lite för många grejer i dessa återkommande test-anfall. (Som dessutom visar sig vara oåterkalleliga)

Det finns i och för sig en slags ”Vanliga frågor-bank” där man kan svara varandra. Och dessutom kan man trycka in sin egen förhoppningsfulla fråga efter någon annan som inte heller har fått svar, på knappen ”Jag har samma fråga”. Innovativt värre, tycker ni inte? Sökare, människor som delar samma intresse kan därmed finna varandra mycket lättare. Jättebra! Kanske är det därför FB även kom på den briljanta idén att lägga till en svarsknapp där det står: ”Jag kan svara på denna fråga”  Där kan alla FAQ-idioter hålla till. För jag tror knappast att frågefunktionen kan användas till annat koppleri, för svarar gör den då rakt inte.

Nå, det får va allt för idag.. å vill du veta mer om facebook-quiz går ut på, bara MÅSTE du besöka denna blogg  😉

————————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Facebook – ett aber för oss Trial & error-typer

  1. Hejsan!
    kikar in och läser ifatt *suck* det är ju sommarlov, inte har man tid att sitta vid datorn då men en fejsbook har jag trots länge ”anti” nu skaffat *haha* och inte blir jag någe klokare för det!

    Ska nog avskaffa den snart, känns helt onödigt med en massa saker bara att skicka till folk och olika frågegrejjer att göra *bläää*

    Att jag kikade in nu, var för att Nienna skrev hos mig om en snygg tröja som storebror hade och den var nog från dig, tror jag?
    Hur får man tag på sådana, nått du gör och säljer eller?

    För då vill jag köpa…*hehe*

    Nu ska jag läsa vidare…ha en bra kväll!
    //Mi@

    Posted by Mi@ | fredag 3 juli 2009, 5:55 e m
  2. Jag äääälskar Facebook!!! Tycker det är helt underbart att jag kan hålla reda på alla på ett ställe!! Har något ordningsamma listor på vilka jag vill se eller inte se, vilka som får se min status osv… Tackar nej till märkliga förfrågningar och gör bara lite småkuliga saker!! Behöver ju knappt slaviskt följa bloggar och bilddagböcker för dom jag tycker om använder också FB på samma sätt som jag, överlag. Duktiga med status-uppdateringar osv!! Andra ”vänner”…umgås jag inte med. På nätet. Är ju inte den mest irl:iga människan…haha!!!
    Jag undrar huuur osocial jag hade varit om inte nätet kom in i mitt liv med bloggar och msn osv. Jag pratar ju inte i telefon i flera timmar om dagen heller ju. Skulle ju få tuppjuck. Min ranson rör sig om en kvart i veckan! *asg*

    Posted by Tgirl | fredag 3 juli 2009, 8:39 e m
  3. Mi@: är det aspietröjan du menar?
    Beställ den här om du vill
    http://www.damptanterna.webshoponline.se/

    Tgirl: Jag gör bort mig på det där fb hela tiden, lägger in alldeles för mycket när jag håller på, ingen vill va kompis med mig på ett tag, i allafall inte ladda in min logg, det är jag rätt säker på. Jag älskar att prata i telefon med folk, och eftersom jag har ett fantastiskt bra mobilabbonemang (parlino) och ett headset, bor jag i den – i princip.;-)

    Kram på er

    Posted by Tant Rasch | fredag 3 juli 2009, 10:39 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

