//
du läser...
Allmänt

Hej Akeliusbo – Vill du byta lägenhet med mig?

min trädgård

Min HELT UNDERBARA uteplats, tvättstugan syns i bakgrunden.
(Fotot är taget medan jag höll på att måla staketet och vindskyddet för några år sedan.

Jag har varit och satt upp lappar idag, i trappuppgångar på Varvet i centrum (här på Svartöstan satte jag upp en massa igår) för jag tycker det är idé att skaffa mig ett billigare boende och behöver heller inte en 4:a på nåt år, när det är dags för dotter nr 2 att så sakteliga börja flyga ur boet. Så det är lika bra, tänkte jag, att börja leta efter en ny lägenhet i tid. Jag får helt enkelt göra sovhörna åt mig i vardagsrummet nåt år eller så, ifall det blir att byta pronto, så får döttrarna ta var sitt sovrum.

Jag är intresserad av de mindre av Akelius 3:or på de lägre bottenplanen på V.Varvsgatan och Residensgatan i centrum och de billiga 3:orna här på Svartöstan. 2:orna på Lax- och Sandgatan ner mot hamnen är också intressanta, de har ett inneförråd som man kan använda som ett extra litet sovrum. Men vi får se. Tonåringarna ser nog helst att vi flyttar till centrum. Beror på vad som dyker upp. Ett par från Sandgatan som har en 3:a där, var och kollade på min lägenhet igår. Vi ska gå dit idag och se på deras. De har en liten flicka och en bebis som ska komma i februari så denna är perfekt för dem.

Jo, jag har ju givetvis en utsikt att skryta med. *letar foton på datorn..*

Här hittade jag en bild när jag står nere på på min uteplats och fotar min fina förra SAAB, och fastnade ju även havsviken litegrann. Det ligger en liten badstrand där också, på en minuts gångväg. Många går dit med sina hundar så de kan bada, det är tillåtet här på Svartöstan. Den större badstranden vid piren strosar man till på typ 5 minuter. Här nedanför seglar det förbi alla möjliga båtar, inklusive isbrytarna på vintern. Det är supermäktigt när det åker förbi allt från värsta turistatlantångare till små segeljollar utanför ens dörr!

Lashornan
Lite mörkt foto, men detta är en bit ur mitt kök. Sedan kortet togs för två år sedan har Akelius hittat på att bygga ett jättetjusigt hus här ovanför mellan mig och SSAB, men de lägenheterna kostar verkligen skjortan. Över 6000 för en pyttetrea.

hallen

Här kommer en av mina katter nedför trappen upp till lägenheten. Vi har ju egna ingångar här, och min lägenhet ligger 1tr upp men ändå på bottenvåningen..

mittcoolavrum

Här är mitt coola vardagsrum. Det är lite litet, utanför syns havsviken. Jag har låtit bygga en vägg för att få ut ett extra sovrum. Fondväggen har mörklila tapeter med blomrankor i än mer mörklila. Smasching! Man ser en bit av dörren. Sovrummet innanför är just lite mindre. Idag är det målat i mörkblått.

mittbadrumraptorikorgen

Jag gillar rosa. Kan man inte tro va? Skulle gärna haft det överallt, men jag gissar att det är en rätt så kastrerande färg och det blir ju ett bekymmer ifall jag lyckas med bedriften att bli bortgift. Men kanske jag får tag i nån bra som e färgblind. Det kanske är mer testosteron i en sån också – om jag har tur 😉

Badrummet är stort. Tvätthögarna ryms alltså, det är lugnt 😉
Jag vet inte varför det är så stökigt.. men det var ju två år sedan!

Alltså, lägenheten är på 4:a rum och kök, men är egentligen en 3:a. På grund av att jag byggt om min lägenhet (som jag bott i sedan början av 1998), gjort lite som jag velat i starka färgval etc, byter jag den i befintligt skick. Det är enklast så för mig, som annars skulle ha fått återställa lägenheten till nån slags beige lagomhet, hemska värld!

Det sker m a o ingen besiktning utan vi byter rakt av och övertar varandras kontrakt med det förbehållet. Akelius godkänner den här typen av överenskommelse mellan sina egna hyresgäster som tur är. Då slipper ju även hyresvärden bängla med en nästa hyresgäst om allt som den kan komma på att klaga på, som att de borde få nya tapeter överallt eftersom de inte gillar mina knallrosa, mörkröda, tegelvita, mörkblåa och fläcklejongula väggar. Som är målade. Eller att väggen ska bort. Och den jättestora tribalen i guld direkt på väggen! Vet inte riktigt hur jag ska göra med väggspegeln… jag målade bara runt den hahaha. Men det är nog få människor som fixar mina färgval, så jag tar nog med den så de kan sätta igång att göra om i vardagsrummet direkt. De kan ju sätta upp en egen i värsta fall. 😉

Det är svinsvårt att få tag på en 4:a här i Svartöstan så en trea med ett extra rum är guld och har man småbarn stannar man nog några år.. och hinner få det som man själv vill. Som jag själv gjorde!

sommar. 016
Här hittade jag en bild där man kan se vägen mot stan.
Och mina närmaste grannars uteplats 🙂

Om man fortsätter gatan rakt fram, fortsätter ner för backen passerar flermiljonvillorna, och vidare efter hamnvägen, är man framme i centrum på en kort stund. En kvart, kanske tjugo minuter på cykel. Hamnvägen brukar sällan vara öppen för biltrafik mer än halva sträckan från varsitt håll, och lika bra det.

Jag har ju balkong också, men hittar inga bilder. Och mitt kontor är bara så cooolt! Ochsovrummen hittar jag heller inga foton av just nu.

…och nu ringde en väninna som jag lovade ringa upp, så här avslutar jag detta inlägg och skickar iväg det på direkten. Ni kan ju tipsa om att jag har min lägenhet tillgänglig ifall det kommer ett lämpligt objekt att byta till!

Ha en bra dag!

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Hej Akeliusbo – Vill du byta lägenhet med mig?

  1. Men hejs!!! Har du tänkt flytta?!? Ja, jag förstår det är lite sort när knottisarna blir stora, hhehe..! Mysiga bilder från inne hos er..hade du rosa-lila vardagsrum tidigare? Hör av mig om jag hör talas om någon mindre lya!
    Har flyttat på mig till blogspot istället och startat om på ny kula..blev så trassligt på bloggagratis när de gjorde om..!
    Ser att du har olika blogglistor inlagda, och har du lust och tid någon dag så skulle jag tacksamt ta emot lite hjälp att lägga in sådana – fattar typ noll av knappkoder och sådant?!?

    Kramhögar Lycke

    Posted by Lycke | fredag 25 september 2009, 11:07 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

