//
du läser...
ADHD - NPF, Damptanterna

Att vi inte har kommit på det förr – vi måste jobba för attitydförändring!

Befinner mig på Riksförbundet Attentions Ordförandekonferens, dit Attentions alla lokalföreningar skickar sina ordförande, sekreterare, kassörer och en och annan ledamot så de får chansen att träffas.

Rickard vad han nu hette, från Handisam som har det här Attitydambassörprojektet var och besökte oss idag och gjorde en rätt bra pres, även om många klagade på att de höll på att somna. Det gjorde emellertid inte jag, inte Henrik Ragnevi heller som jag satt bredvid idag. Vi lyssnade så det knakade. Vi tänkte på lite olika saker och målgrupper, utifrån våra egna intresseområden.  Han var inne på arbetsmarknaden. Några frågade varför inte barn och ungdomar fanns i målgruppen.

Jag i min tur tänkte på att allt det arbete jag personligen, Attention Norrbottens andra styrfolk och massor av andra ute samhället och här på webben lägger ner på det här. Och hur vi sakta men säkert börjar skönja frukterna på vårt arbete, hur ringarna på vattnet växer sig allt vidare – och hur ett jäkla alliansprojekt kommer och stjäl hela grejen och säger att de har kommit på det här NU och gör det till en politisk grej som att det jobb vi lagt och lägger ner på detta inte funnits!?

Ja ja ja, säger ni, va fan gnäller du om? Det är väl BRA att de fattar att det behövs attitydförändringar ute i samhället till NPF och andra psykiska handikapp!  Jorå! Jättebra satsning. Men det kändes fan trist att han som vill sälja in idén till oss andra i Attentions lokalföreningar, för att ta med oss hem till folk, som skulle få betalt att göra det här och inte slita idéellt, inte riktigt fattade att han besökte den absoluta eliten av suveränt duktiga och driftiga attitydambassadörer i full gång med att förändringsarbetet sedan länge. Han snackade för sin vara men verkade inte påläst på föreningsmänniskor överlag och särskilt inte på oss föreningsaktiva NPF: are.

Som DAMPTANT blir man faktiskt full i skratt. Men irriterad också för att det presenteras som ett nytänkade inför valåret. Nå, kanske är den här sk egna idén av alliansen EN av de ringar på vattnet vi som verkat som attitydambassadörer sedan länge själva skapat, genom att göra just det de menar att eldsjälar som brinner för att sprida kunskap om tex NPF ska göra, verka för öppenhet och sprida kunskap så den kan användas på rätt sätt i samhället.

Oj fasen.. jag ska vara på middagen om en kvart! Och jag har inte ens gjort mig i ordning. SCHIIIITT!

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Att vi inte har kommit på det förr – vi måste jobba för attitydförändring!

  1. Javisst är det lite lite fnissigt med en diskret okammad farbror som berättar vad duktig herr Göran är som hittat på det som redan är ett faktum – såväl hos Attention som Fontänhusen…och en himla massa andra idoga föreningar.

    Att dessa föreningar ständigt ligger på stupstocken av besparingsskäl (förmodligen för att finansiera skattesänkningar för de som redan lyckats så bra här i livet att de förtjänar att ha en platt-teve i sovrummet – också!)eller kanske redan bryskt avrättats (som tex Fontänhuset i Halmstad).

    Man blir så trött. Men är man trött, sover man och kommer tillbaka imorgon. Lite piggare, lite aggresivare 😉

    Posted by Henrik Ström | måndag 5 oktober 2009, 12:07 f m
  2. Kan inte annat än hålla med, en massa uppfunna hjul man läser och hör om är ju redan i rullning fast gratis och utan flashiga utredningar bakom sig. Och nu skriver jag kasst och overserat, men skitsamma, alla kommentarer behöver inte vara mer än Heja dig, roligt att läsa det du skriver!

    Posted by pärlbesatt | torsdag 5 november 2009, 6:57 e m
  3. Oavsett vem som släppt tanken eller inte så förstår jag inte vad folk gnäller på i artikeln!!!

    De va inte svårt att se att majoriteten av de som kommenterade inte höll på Alliansen i alla fall… Klag klag klag!!! Det spelar tydligen ingen roll vad alliansen gör för vårt land eftersom sossar mfl. trots de fortsätter att se Alliansens brister och verkar göra allt för att inte se de som är positivt?!

    Jag undrar just hur många av de som skrev en kommentar själv har eller har haft jobbigt i livet med tex depression eller liknande?? Själv blev jag sjukskriven dec 2007, vilket jag är fortfarande. Jag fick min adhd diagnos våren -08 och har fått all hjälp jag har behövt ända tills för någon månad sen när jag stötte ihop med ett riktigt rikspucko inom allmän psykiatrin!

    Jag har inte på något sett haft problem med varken min långtidssjukskrivning eller utbetalning från försäkringskassan. Utan har fått repa mig i god tid! När trädde den lagen i kraft att de skulle bli värre för oss? Måste ha missat de helt =/

    Nu före jul sa jag själv till mina läkare och övriga i vården som jag träffar att jag känner att det är dags för mig att avancera ut i arbetslivet igen, men att jag känner att de måste ske långsamt! Och de verkar inte vara något problem alls. Min läkaren på psyk bokade in ett nytt möte med mig den 31 mars och nu väntar jag på att bli överflyttad mellan sjukskrivningen och arbetsträning, vilket kommer att ske under våren… På MIN begäran!!

    Sen kan jag hålla med dig om att det är lite löjligt av Göran att ta på sig äran att han har ”skapat” eller kommit på hela grejen. Med tanke på att vi är många ideella personer som jobbat med detta under flera år! Själv sitter jag med i styrelsen Attention och fick idag besked om att få chansen att utbilda mig till attitydambassadörer… vilket jag tror kommer att bli väldigt bra!

    Posted by Therese | tisdag 19 januari 2010, 3:13 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

