//
du läser...
Okategoriserade

Påverka utgifter

Det är mycket nu.

Det här med att flytta kräver en hel del omkringfix. Man ska säga upp, skaffa nytt eller flytta abbonemang  – tex bredband, telefon och tv-leverantör. Det kostar ju att flytta grejerna ibland också, sånt måste man ha koll på. Och eftersom jag nu har möjlighet att påverka mina utgifter när jag flyttar från Akelius så gäller det att ta reda på hur mycket jag kan sänka dem i förhållande till vad jag och tonåringarna anser att vi behöver. (Lägg märke till att jag inte skrev ”vill ha” 😉 )

Eftersom jag får gratis internet via Lulebo så sa jag givetvis upp bredbandsbolaget. Bredbandet och telefonin bort. Vi kommer att ringa med den fasta via bbb ett tag till men efter vi flyttat så gäller Skype.com och mobilabbonemangen. 

Sen är det det här med tv-kanalerna. Det finns inte särskilt många analoga kanaler på området och alla våra favoritkanaler behöver vi en digitalbox till. Suck. Det blir att skaffa nåt slags paket och en digitalbox. Tyvärr kan man tydligen bara ha en tv per box men man kan givetvis köpa fler boxar och ha nåt slags syskonabbonemang. Verkar bli dyrt . Kanske är det bättre att ladda ner de ”utrikiska” favoritserierna och kika in på de svenska gratisplaykanalerna.  Jag får hoppas att Com Hem har nåt slags erbjudande när vi flyttar in så man får den där boxen för nån krona.

Undrar om man måste ha just Com Hem bara för att det är ett comhemhus förresten? Och om de verkligen är billigast?

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 thoughts on “Påverka utgifter

  1. Hej!99:- kostar ett syskon abbonemang, har ett till sonen. Jag har medium +8 favoriter, och med Lulebos rabatt betalar jag 228:-/månaden för båda boxarna, och kanalerna därtill. De har nästan alltid boxar att få för en krona, den enda haken är väl att en måste binda sig 24månader eller nåt sånt.

    Jag har sagt upp mitt bredband, inklusive telefonin, fr.o.m. årsskiftet. Ringer nästan bara med skype nuförtiden. Måste bara skaffa skypekredit(100:-) för att kunna ringa vissa nummer, abbonemanget jag har kostar bara kring 40:-/månaden, och då ringer jag obegränsat. Men det känner du säkert till redan.

    Lycka till med flytt, och allt därtill

    🙂

    Posted by tristess | tisdag 1 december 2009, 5:10 e m
  2. Jag tror nog att Comhem är billigast… plus att du får ju alltid 39:- rabatt eftersom du bor i ett Lulebo-hus. Digitalboxar för en krona får man om man beställer Medium-paketet eller större, dvs. inte till Small-paketet, men jag vet att Sussi och Andreas har en digitalbox över som de redan har erbjudit oss en gång.

    Har du sett mitt mail om tapeter?

    Posted by Martina | tisdag 1 december 2009, 5:59 e m
  3. Hej vad länge sedan! 🙂

    Så du tycker det funkar bra att ringa med skype? Sitter du fast eller har du en trådlös mojutt eller? (behöver tips)

    Tänkte först helt ta bort den ”fasta” telefonen, jag ringer ju mest(massor.. okey ofantligt mycket) via parlino så folk kan ju ringa in på den så ringer jag upp. Kostar mig 250-300/månad för 99öre/samtalet för även ungarna ringer från den när den ligger framme.. och så sms: ar jag gratis. Mobilen är ett måste.

    Äldsta dottern sa att en hunka kan räcka rätt så länge på skype eftersom man inte fyller på per månad och numera ringer jag knappt från den fasta alls så jag tänkte det kunde vara något..

    Med abbonemang på skype får man ett innummer då menar du, och kan ringa till fasta ut och in men genom att fylla på kan man även ringa mobiler typ?

    Det är i allfall skönt att man kan dra ner på kostnaderna genom att inte tvingas betala onödiga grejer som faktiskt utökade tv-kanaler är. Första månaden har vi ju bbb kvar att stå för på nya stället. Då blir det att spara in och bara ha de analoga kanalerna. Staaaaackars mina barn! hahahahaha

    Kram påräj!

    Posted by Tant Rasch | tisdag 1 december 2009, 6:18 e m
  4. My darling daughter Martina, såg inte att du skrivit kommentar medan jag svarade tristessen 🙂

    Nej, jag har inte sett ditt mail, ska genast kolla! Och självfallet vill ja ha Sussi och Andreas dosa ifall jag kan ta den! Ids du höra med dem?

    kram
    Mor

    Posted by Tant Rasch | tisdag 1 december 2009, 6:32 e m
  5. Jag gör så här! Har skaffat mig ett månadsabbonemang på skype, ca 40:-/månaden, då får jag ringa obegränsat till fasta telefoner, det är ingen bindningstid. Däremot kan jag inte ringa 0770, o 0771, eller mobiler, utan kredit, så då behöver jag skypekredit(100:-), och det räcker ju gode länge eftersom jag ringer gratis till alla andra nummer via abbonemanget. Har inte skaffat skypekredit ännu, då jag ringer 0770 nummer via min gamla fasta som fungerar året ut, annars använder jag den aldrig numera. Vill jag sen ha ett skypenummer att nås på så kostar det ungefär 25:-/månad. Man får en rejäl rabatt om man redan har abbonemang. Men precis som du säger, så räcker det om den som vill en skickar ett sms så kan en ju ringa upp.

    Jag köpte mig ett headset som kostade 200:- på Kjel o Company, men som kostar 150:- på Comega data. Upptäckte det strax efteråt, surt. Ska skaffa mig ett trådlöst headset när jag blir vid kassa, men det lär ju dröja några år. Hehe. Det låter jättebra att prata via skype, har aldrig haft några problem. Vet ju inte hur det kommer att fungera om jag skaffar mig ett skypenummer att nås på, men jag nöjer mig så här än så länge. Det går att nå mig på mobilen, tycker aldrig det ringer på den fasta telefonen, alla mobilar ju.

    Haha, ja det lär bli lite tv-tittande första månaden, men det finns ju datorer. Grannen har Lulebos internet, och det är tamejtusan nästan lika snabbt som bbb tycker jag. Sen kan man få 100 i hastighet för 69:-/månaden, via lulebo, men jag kommer inte ihåg vad företaget heter, ska kolla.

    Nu fick du ett långt och förmodligen obegripligt svar, men det är adhden som ställer till det. 😀

    Jag har räknat ut att bredband via lulebo och skype, gör att jag sparar flera hundra kronor i månaden.

    Kram på dig med 😀

    Posted by tristess | tisdag 1 december 2009, 6:43 e m
  6. Tack före ditt svar T. Nope, det är inte ett dugg obegripligt.

    Det blir i runda summor 300kr som jag sparar om jag gör som dig eftersom jag förmodligen lägger till comhem-kostnaden som blir ung 260kr som brukar vara summan av min fast telekostnad idag förutsatt att jag springer baki tonåringarna dygnet runt och hotar dem med tjära och fjädrar ifall de ringer en massa mobilsamtal från den.

    Den där krediten på en hundring räcker ju länge. Och man kan kanske börja med bara krediten så ser man.

    🙂

    Posted by Tant Rasch | tisdag 1 december 2009, 7:24 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

