//
du läser...
ADHD - NPF

Influensavaccin – För eller emot

Ta daaaa!

Yngsta dottern tog vaccinsprutan mot ”den nya influensan” tillsammans med hela klassen, hon mådde illa resten av dagen och kände sig ”sjukt hängig”. Hennes bästis blev jättesjuk i nästan en vecka. Mellandottern min är övertygad om att hon kommer att bli sjuk av vaccinet och tänker inte ta den. Hennes pojkvän som tagit den reagerade inte alls! Minst av alla han känner, berättade han. Själv funderar jag alltmer över om jag verkligen ska gå och ta den. För jag hade inga problem med den tanken innan jag fick veta att det fanns gånger man inte bör ta den. Men jag vet inte…

För: Köerna är jättekorta nu!

Mot: Jag är överkänslig, för att inte säga allergisk mot formaldehyd (får kontakt utslag och klåda nåt så helvetiskt av nyköpta kläder, sänglinnen etc som är otvättade) sedan jag jobbade på Borås Textils (Ellos) lager. Vi tog bokstavligen i flytande formaldehyd dagarna i ände eftersom vi gjorde plockorder direkt ur papplådorna. Vi jobbade på ackord och det gick för sakta med handskar (Man dränker in kartongerna med kläder/tyger i formaldehyd för att de inte ska förstöras vid frakten. Kläderna etc är givetvis paketerade i plastpack).

För: För ”100 år” sedan vaccinerade jag mig mot vanlig influensa en gång, tror inte  jag reagerade på den .Men på den tiden blev jag aldrig sjuk,  jag minns inte om jag blev sjuk i allafall. Folk påminde mig om det ibland; jamen du var ju jättesjuk förra…  TYST, sa jag då. Jag är ALDRIG sjuk!

Mot: Jag käkar en medicin som sänker mitt immunförsvar numera och på det har jag en inflammation i en axel sen hur länge som helst och har käkat inflammationshämmande i månader vid det här laget… Så jag känner inte av feber och ledvärk på det sätt man får influensan utan medicin.

För: Alla tar den.

Mot: Jag vet att jag har haft svininfluensa. Så det så.

I varje fall stämmer varenda jäkla ”nya” influensasymptom in på den sorts influensa som jag hade höstas och drogs med hur länge som helst.  En del andra i min omgivning blev också sjuka. En del fick fruktansvärt mycket hosta också, förutom rinnförkylningen som också var jobbig från början. Det gick 7000 kg snytpapper.

Jag har haft vanliga säsongsinfluensor i mina dagar men den här var nåt av det underligaste jag varit med om. Jag kunde vara pigg nån timme på fm om jag hade tur och jag drog glatt igång med något för nu var jag frisk ju..sen var det kört utan förvarning och jag släpade mig runt i en dimma resten av dagen. Bokstavligen. Jag somnade stående om jag var tvungen att stanna och vänta medan hundarna kissade för länge på samma ställe. Gud vare tack för hanhundar.

Trött trött trött… En gång råkade jag få syn på mig i en spegel, jag har blågrå ögon… Nu var de gammeltantsfärgade, en slags träsprucken dassdörrsfärgad iris med nåt ljus-svart slask i, inramad av ett illrött nät med sjukt grisskära kanter. Jag undvek speglar så långt det gick efter det. Det kändes bättre att inbilla mig att jag såg pigg ut. Även om folk, även såna som jag knappt känner, var ofina nog att utropa nåt i den här farstulösa stilen:

–  Men gu´ vad du ser TRÖTT ut! Får du inte sova?

–  Men vad har hänt gumman? Du ser helt gråtfärdig ut!

Och sen alla de där konstiga tillstånden som kom ett efter ett. (Detta pågick i över en månad) Jag trodde på fullt allvar att jag hade fått astma för jag kunde knappt andas nån vecka, jag hade ett tryck över bröstet hela tiden. Det kändes som att jag hade nåt i halsen som varken gick att svälja eller hosta upp, jag var säker på att jag plötsligt blivit allergisk för jag nös fan dygnet runt, kommit i klimakteriet över en natt! för att jag knappt kunde gå en meter utan att vara sjöblöt i svett över hela kroppen (det RANN!) Ständigt illamående (av mineralförlusten antar jag), feber ett par dagar, feberfri och sen kom den och gick (jag gick på febernedsättande hur som helst.. så den gick aldrig upp mer än kanske 38. Jag brukar ligga på 36,5 ung.) Trodde jag hade fått axeln ur led nu igen, underhudsuttorkning eller nåt (det jäklart knastrade under huden), slut järndepå nu igen, samt blodtrycket åt helvete, IBS..diarréanfall stup i kvarten, akut tandvärk alternativt var i käken? som var hemsk nån vecka eller två, halsfluss som inte alls var halsfluss, bihåleinflammation och  en galopperande hjärntumör – på grund av en fruktansvärd huvudvärk som jag gick med dygnet runt. Nån timme på morgonen kunde den vara borta sen kom den och jag orkade knappt böja tillbaka huvudet om jag tippade fram eller bak det. Kändes som att jag skulle bryta nacken av mig då.

Grejen var att jag hela tiden trodde att det var något annat än det var eftersom den liksom bytte form hela tiden! En slag kameleontinfluensa. Och jag har hört andra säga likadant de senaste månaderna. Att det beror på det ena eller det andra, aldrig att man ser sambandet att alla symptom hänger ihop.

Det är det som är det sviniga med den där influensan tror jag, att man går omkring och smittar andra i tron att man har nåt annat pga något.. som tex att man *valfri orsak* 😉

Nej, jag är inte hypokondriskt lagd. Snarare tvärtom, vilket gör att jag ogärna traskar iväg till doktorn förrän det är riktigt illa och ofta försent.

För: VC vägrar testa om jag har haft den, det kostar en jäkla massa så ingen kan ju säga om det faktiskt ÄR så.

Mot: Det verkar så himla konstigt att man ska ta den fastän man kanske har haft den.

För: Biverkningarna är ingenting mot vad som skulle bli ifall man åker på den på rikt.

Mot:  Man räknar inte allergischock mot formaldehyd som en biverkning utan som en följdreaktion.

För:  Man förväntas ta den, annars är man konstig.

Mot: Jag tror att jag kommer att  bli jättesjuk av vaccinet.

Mot: Jag vill inte ta den där jäkla sprutan.

För: Jag kommer inte att märka att jag tar den. Om jag skulle gå förbi kyrkans hus och det inte är nån kö så går jag antagligen och tar den på ren impuls. (Vad skulle jag annars ha min ADHD till? 🙂 )

Frågor och svar på lättläst svenska om den nya influensan hittar du på gris..nej 😉 krisinformation.se >>>

————————————————————
Intressant om: , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Influensavaccin – För eller emot

  1. Tydligen så säljer de Nokia 1208 för 199:- på Ica Maxi nästa vecka… hint hint. 😉

    Posted by Martina | lördag 12 december 2009, 6:21 e m
  2. Hej dotter. Så bra! Tack för tipset.

    Posted by Tant Rasch | lördag 12 december 2009, 7:51 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

