//
du läser...
Allmänt

Ullaredseffekten

Ni vet det här tvprogrammet Ullared? Jag har bara sett ett av dem. Kanske jag inte begrep tjusningen med själva programmet, men jag förstår grundtanken. Man är liksom tvungen att göra det årliga besöket till en livsstil om man gör alla sina inköp där.

Nån mer än jag som sparar kvitton?

Jag har samlat på inköpskvitton i ett antal år och stoppar dem i en tjusig låda i mitt kontor när plånboken bågnar. Där ligger de som en tragisk påminnelse om att jag planerat (läs: verkligen behöver!) räkna ihop månadskostnaderna för enskilda rubriceringar för förbrukningsvaror tex mat, hygienartiklar, apotek (receptfritt) hemmet (tex ljus och handdukar..) kläder, bensin, fickpengar till ungarna och onödigt. Minns inte om det är något mer. Nöjen går i viss mån in under onödigt. Under onödigt hamnar även sånt som godis, hämtpizza, taxi eller buss utanför busskortet, solarium och hyrfilm. Etc…

Ett par gånger har jag faktiskt sammanställt dem. Men då har jag bara samlat ihop dem under inköpsställen. COOP, ICA och Willys under Mat, Statoil m.fl mackar under Bensin, trots att det alltid hamnar med en korv med bröd, hämtkaffe eller godis när jag tankar. Det blir oftast att jag handlar schampoo och värmeljus på mataffärerna, detsamma gäller tvättmedel etc, men nog händer det att jag drar en tur till Rusta och Ö&B och handlar på mig sånt som går åt. Men då hamnar det alltid med nånting i varukorgen jag inte visste att jag ”behövde” förrän jag såg det finnas där. För trots min Häpnadsväckande Goda Karaktär, lider jag av ett mycket Bristande Omdöme. Det i sin tur är bästa kompis med min Inre Impuls. De har varit oskiljaktiga sedan barnsben. Men det är en annan historia.

Men, frågar någon, brukar man inte räkna in annat än käk under matkontot, till exempel tandkräm och glödlampor ? Jo på sätt och vis eftersom det ingår under huvudrubriken Hushåll svarar jag (som är statistikberoende?). Men anledningen till att jag vill detaljskilja inköpen är att jag behöver ta reda på om det verkligen är lönsamt att storhandla in förbrukningsvaror från grossistföretag, superduperstormarknader eller lantmännen etc. Och är det idé att satsa seriöst på att investera i halv- eller helårsförbrukning av varor med långt bäst-före-datum för oss? Ska jag bära hem helårsförpackningar med toapapper, tvätt- och sköljmedel samt vacuumförpackade torrvaror… (som tar en massa plats) Kommer större inköp genera många tusenlappar kvar i plånkan i slutänden per år utan mer ansträngning än så?  Borde jag spara ett par år först, hyra en lastbil och resa på shoppingtur till till Ullared och handla där? 😉

Man kan säkert beställa och få hemkört från olika ställen på nätet, antar jag. Fraktkostnaderna kunde man kvitta mot alla småresor som man gör för alla de där onödiga småinköpen. En del ställen har ju tom fraktfritt. Ett projekt som heter Duga 😉

Problemet är att skaffa fram cashen. Det kostar att spara pengar. Man är tvungen att lägga ut i förskott. Det är därför företagen lånar pengar och skaffar sig krediter. Nå, jag har lärt mig min läxa och har inga krediter sen åratal tillbaka. Jag skuldsanerar dessutom sen två år så det blir att långsamt och långsiktigt knaggla sig fram.  Först måste jag kolla upp en hel del förstås.  Känner jag t ex nån som kan ge mig bra pris på sånt jag behöver? Bara en sån sak!

Och med vad ska jag börja? Toapapper? Tvättmedel? Choklad? Choklad? Kattsand? Det får jag nog enklast reda på om jag sätter mig med kvitton för ett halvår eller så. Och tar reda på hur mycket det verkar som går åt för oss och vad grejerna egentligen kostar per ”användning” inklusive allt. Som tex vad det kostar per tvätt med tvättmedel och elförbrukning ifall jag tvättar en del hemma istället för i tvättstugan. Jag flyttar ju snart till ett område där det verkar vara mer noga med att minnas tvättiderna (kommer inte att fungera trots mina minnes- och tidshjälpmedel – så är det bara) och får (hurra?) ta över den förra hyresgästens tvättmaskin nu när de flyttar till hus. Tror nog att det blir att tvätta hemma en del m a o.

Och vart ska jag handla – är dyrast alltid bäst?

*****************************
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,

*** vars fasen hittar man en application för wordpress som det går att dela med sig av inlägg med till t ex facebook med? Nån som vet? Ni, mina kära besökare, har ju ändå liksom en tendens att kommentera mina blogginlägg på de ställena… 

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 thoughts on “Ullaredseffekten

  1. Åh herregud, att du törs spara kvittona. Jag är oxå en hamster, mår psykiskt dåligt om jag inte har extra shampoo, deo, toapapper och disktrasor. Än så länge har jag inte börjat hamstra mat på det sättet.

    Posted by systersmisk | fredag 18 december 2009, 3:44 e m
  2. Systersmisk; Finns ingenting som räddar ens dag som all den där lyckan dessa kvitton representar! Eller hm.. okey okey – men låt oss inte börja älta 😉

    Jag brukar inte tänka på att jag hamstrar även om jag beskrivit mig själv som en sådan emellanåt. Men då har det mest handlat om att jag klättrat på väggarna om nätterna…

    Disktrasor, jag köper alltid såna jag kan tvätta. Då finns inte en chans att man står utan hahahaha

    Jag har verkligen försökt hålla nede antalet tandkrämstuber som sällan har varit färre än 11 st förr i världen. Såna som kikar i andras badrumsskåp har inte kunnat hålla sig från att fråga mig om varför jag har så många (olika)
    Dusch, schampoflaskor och lotions har jag helst ett flertal av också. Och jag använder alla samtidigt, dvs alla är öppnade men tar alltid slut olika fort så jag hinner fylla på eftersom. Jag får inte panik att vara utan – men å andra sidan (gud förbjude!) har det aldrig hänt ..

    Jag fixar inte att ha kvar prislapparna på alla de där schampo- dusch- smink och andra ”toagrejer” heller kom jag på nu. Särskilt inte om de är ”extrapris-röda”. Kanske jag inte borde fundera mer över detta känner jag

    😉

    Posted by Tant Rasch | fredag 18 december 2009, 7:07 e m
  3. Intressant läsning. Jag är inne i en ekonomisk period, sparade alla kvitton i November, enbart för att kolla vad jag lät alla godsaker kosta. Ska spara även denna månad, trots jul, innehållande allt möjligt gott och dyrt. Jag lät bilen stå massor förra månaden, och det märktes direkt på ekonomin. Den kommer att få stå denna månad också. Jag använder den om jag ska bära hem massor med tunga varor, men det går att ta mkt i ryggsäcken och så i ”dramaten”. Det blir massor med promenader, men det är ju bra för hälsan också. Läste länken om tvättmedel, intressant. Jag gillar Willys tvättmedel absolut bäst, men Lina är billigare, och nästan lika bra. Ska läsa länken spartips också.

    Kram och ha det gott

    Posted by tristess | lördag 19 december 2009, 4:52 e m
  4. Tristess
    Jag försöker låta bilen stå en hel del jag också, men den kostar ju i försäkring, skatt och garage förutom bensinen (som jag ogärna funderar på hur mycket det blir per månad…)
    Jag tänkte först inte spara kvitton i jul, men kom på att det egentligen är en viktig månad eftersom det egentligen är vad man slår ut på en längre period som är viktigt. Gärna ett år. Hur ska man annars kunna spara till det man behöver? Det hjälper liksom inte att bestämma sig för att man bara ska lägga si eller så många kronor på julen när man inte har en susning om på vad man brukar lägga pengarna på. Eller hur mycket det kan tänkas bli.

    Kram tbx!

    Posted by Tant Rasch | lördag 19 december 2009, 5:46 e m
  5. Intressant inlägg! /Lillsnörpa

    Posted by Lillsnörpa | lördag 19 december 2009, 10:48 e m
  6. Har alltid tänkt så kortsiktigt, en månad i taget, men du har helt rätt, ska det kunna bli ngt sparande måste en slå ut det på en längre period. Helt klart är bilen min största drenerare, men en kommer inte undan försäkring, stolpe eller skatt, även om man kör mindre. Jag har ju tagit bilen över gatan om det gått, har verkligen använt den i onödan.

    Jag har dragit in på mkt, är inte lika generös mot mina barn, ej heller mot min omgivning, och det är tråkigt, men jag intalar mig själv att en dag blir det bättre. Nu när det är jul känns den kärva ekonomin av mer, men de vet att vi har lite att röra oss med, och äldsta sonen med flickvän får bidra till julmaten.

    Ha det gott och lycka till med sparandet. Kommer vi på nåt, så kan vi väl dela med oss. 😀

    Nu vill jag passa på att önska dig en jul i godhetens tecken

    Posted by tristess | söndag 20 december 2009, 12:26 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

