//
du läser...
Allmänt

Ingen lätt match att flytta från Akelius inte..

”I Luleå förvaltar Akelius 34 fastigheter med 797 lägenheter.”
 

Men man kan ju undra om Akelius vill ha några hyresgäster.  Vare sig avflyttande eller nya. I alla fall inte här i Luleå. Jag sa upp min lägenhet den 18 november  (det är den 27 december idag) och sen dess har det bara varit tjorv! Den kom inte ens ut till uthyrning på flera veckor! Den är inte uthyrd ännu. Och då har den ändå en helt ok hyra och ett jättebra läge på området.

Det enda jag behöver få veta är när min lägenhet som jag har sagt upp till 1 mars, men som är tillgänglig den 1 februari, blir uthyrd, eftersom jag inte har nån lust alls att börja ställa mig och tapetsera och allt sånt under tiden vi bor här om jag inte behöver. Dvs om någon inte tänker skriva kontrakt för min lägenhet  förrän till den 1 mars. För i så fall flyttar vi härifrån i lugn och ro med början från den 1 februari och sen återställer jag denna när den står helt tom.  Jag planerar för en dubbelhyra, men det är såklart jättestressande för mig att INTE veta ifall jag åker på att betala den eller inte.

Jodå, jag begriper att sånt här kan ta tid, folk kan ju t ex. tacka nej till en lägenhet de bokar som intressent, men det har gått nästan en och en halv månad sedan uppsägningen och lägenheten borde ha  varit ute igen för länge sedan ifall den inte hade gått till någon ny redan veckan efter jag sade upp den.  Jag är helt säker på att det är Akelius och Luleå Bobutiks hantering av uthyrningstjorvet kring min lägenhet som är orsaken till alla onödiga dröjsmål. Snacka om att man kan bli stressad för mindre.

Först kom den alltså inte ut på deras hemsida förrän efter två veckor!
Sen skulle folk anmäla intresse i ung en vecka efter det. Nå, jag ringde till Bobutiken den 9 december  för att jag visste att veckan folk kunde göra intresseanmälningar på var avslutad dagen innan. Ingen hade ringt till mig på hela onsdagen för att höra ifall de kunde få komma och se på lägenheten, det tyckte jag var konstigt. Var det ingen som hade anmält intresse? Jodå, sade uthyraren, som först inte ville säga hur många (jag fick tvinga ur henne att det var 9 stycken!) …men hon hade inte hunnit se vilka hon skulle skicka erbjudanden till.  Hon skulle göra det samma dag.

Två dagar senare, på fredag förmiddag, ringde jag igen. Har inte erbjudanden gått ut till intressenterna?

Just ja, sade uthyraren, det hade inte blivit av men det gick ändå inte att göra något just nu för hon kom inte in i Akelius system. Det var tydligen något större fel eftersom det var på väg nån dit (till deras lilla bobutik) och som skulle ordna det, berättade hon.

Men varför ringer du inte huvudkontoret och kollar med dem? frågade jag. Det borde inte vara så svårt be dem skicka iväg den lista anmälningar du har fått, föreslog jag. För ligger de i ert system kommer ju de också åt dem och ligger de på din vanliga dator så har du väl dem sparade i nåt dokument då?  

Nej, säger hon, jag kan ingenting göra. Men jag skickar ut erbjudanden till lämpliga hyresgäster så fort jag kommer åt systemet igen. 

Resignerat lade jag på luren. Efter veckor av försök till kommunikation med henne hade jag till sist insett att jag hade att göra med person utan servicekänsla och vars gud heter Princip. Sånt folk kan man bara drämma till med fina titlar och deras eget enfaldiga hopp om att man ska minnas dem så att deras människovärde höjs. Helst på andras bekostnad.  Det var försent att döpa om mig till Tant von Rose-Rasch och  bära en tjusig brosch med morsidans adelsvapen från Kejsar ”vad han nu hettes” tid. (1500-talets tyskland. Tre rosor och en hjort, gubevars).   

Döm min förvåning, det ringde en kvinna på fredagskvällen. Vi bestämde att deras familj skulle komma under helgen. Det gjorde de. Hon berättade att de hade 5 dagar på sig att bestämma sig. På måndagen ringde ännu en tjej som kom dagen efter. Bägge familjerna hade även de fått stå med dubbla hyror för sina lghtr ifall de inte blev av med dem för sista inflyttningdag i denna.

Jag ringde till bobutiken några dagar efter att deras betänketid gått ut eftersom jag inget hört och frågade ifall nån sagt ja? Nej de hade avböjt.

Okey frågade jag, varför inga fler hört av sig? Du sade att 9 st hade anmält intresse, skickar du bara ut till 2 st åt gången eller? 

Nej, nu skickar jag ut till några till av de lämpliga intressenterna, sade hon bara.

De nya har på sig till den 28 december att svara, upplyste hon mig. Dvs, 10 dagar.  Hon menade alltså inte att hon skulle sätta ut lghtn igen. Nej, hon skulle skicka till resterande på listan. I allafall till några.. (kanske 2 st *ironiskt*). Jag har inte hört ett jota från någon alls sedan dess. Konstigt, har man satt upp sig på en lägenhet vill man väl ändå komma och kolla på den eller?  Näe, efter den här tiden och allt tjorv tror jag att hon sket i allt och gick på julsemester samma dag.

Suck. Innan hon har fått fingrarna ur arselet och lagt ut lghtn igen, om nån av de andra ”lämpliga” intressenterna som hon påstod att hon skulle skicka ut den till den 18 dec också säger nej, så är det väl redan 28 februari typ.. 

 Jag ska ringa i morgon (om de nu har öppet under mellandagarna..) och fråga hur många hon skickat ut till och när.  🙂

Snacka om less jag är!!!!

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

