//
du läser...
Hund & katt

Porsöbor är vi allihopa allihopa allihopa.. ja me å du me

Rosita Rasch – Huskatta

Nu har jag bott här på Porsön i någon månad. Ja, egentligen är det ju två, men jag hade ju min gamla lägenhet på Svartöstan under hela februari också och vistades ju där mer än här under renoveringen av den.

Jag trivs bra. Och tja.. sanningen å säga är att jag inte ångrar en sekund att jag flyttat hit. Jag har haft mina dubier om det här bostadsområdet förut, det har rykte om sig att vara mycket stök här. Men det ryktet sprids inte av dem som bor här precis för de som bor häromkring och har så gjort i åratal, lovordar sitt område, som nu också är mitt.

Katterna har börjat gå ut så smått. Raptor går runt huset om och om igen. Han går alltså ut balkongvägen och sätter sig vid ytterdörren på framsidan och vill in. Efter att han börjat gå ut och jag gör som han jamar så har han gradvis förlåtit mig för alla mina synder mot honom (byte av bostad, kattlåda samt all onödig väderlek utanför dörren). Det är stort att bli benådad och spunnen vid igen. Det vet alla som har en kattkung där hemma! 😉

 Och jäklar vad det vart jobbigt med kattsanden. Det finns inget fönster på dass så det går inte att vädra så nu blev det täckt låda och Everclean eller vad den heter. Superbra men dyr, ingen doft alls – men fy fan vad det skräpar. Och det förvandlas till cementprickar ifall det blir blött på golvet. Ischa!

Rosita hittade på att börja löpa direkt vi flyttade in. Veterinären sa att det kan bli så av stressen. Men hon är snart tre år gammal och har aldrig löpt förut! Och så hittar hon på att börja när vi flyttar hit!? Det var en hemsk vecka för alla. Hon gick omkring och gapade och sjöng falska refränger till oss alla men varken Raptor, Remo eller Roofer fattade nånting! Inte tonåringarna heller som inte varit med om löpekatter förr. Jag tyckte så synd om henne. Det är naturens gång och det finns en mening med de där lockropen men hon fattar ju inget hon heller. Hur skulle hon kunna det? Och inte har jag några planer på att låta henne få veta heller. 

Katterna fick visserligen inte gå ut så där från början innan de fattade att vi flyttat, men nu fick vi passa henne extra noga så att hon inte skulle smita ut och förlusta sig ifall det finns okastrerade hankatter i området (hoppas INTE) Rosita är en vanlig huskatt som inte ska ha några ungar. Basta!

Nu har hon börjat få p-piller och är en helt annan katta än tidigare. Mycket lugnare. Kanske har hon haft PMS, vem vet… Det är många som har katter runtomkring (en av anledningarna till att jag valde det här stället är att måna har både hudnar och katter) så jag håller just på att lära de omkringvarande katterna att nu äre slutpissat för dem på våran altan. Det får bli kastrering av henne sedan. Hankatten Raptor är kastrerad redan vid 6 månaders ålder, men han tror för övrigt att han är en hund så det är liksom en annan sak med honom.

Förra hyresgästen sa att grannen ovanför har haft sin honkatt okastrerad så tydligen har det suttit herrar på rad och sjungit serenader här. Nå, det är slut med det nu. Mina katter och hundar kommer att hålla fritt. Och tydligen har hennes katt blivit kastrerad eller fått börja käka p-piller nu. Vi får hoppas det. Annars måste jag prata med henne, hon verkar vara en mycket trevlig person. Ja, hon har katten ute hon också,  alltså är hon inte uppfödare och behöver därför inte heller ha en löpande honkatt med kavaljerer (på min altan) har jag bestämt.

Det har gått åt rätt mycket ättika så här från början, och så snart det blir varmare ute så blir det Urinoff och kanske alsol också för att neutralisera kattkisset. Jag vet inte om grannen ovanför har känt hur det luktar härifrån av ättikan. Men jag får välan förklara. Har man en okastrerad honkatt hemma som får gå lite som hon vill så får man okastrerade kissande kavaljerer vid husknuten. Hm, det här låter som att jag klagar. Nå, det gör jag inte. Kattpisslukt måste man neutralisera för att det inte ska uppfattas som kattoalett i fortsättningen och dofterna försvinner med tiden, det är lugnt. Och mina egna katter kommer att gå längst med vattnet mot fjärden sen när det börjar tina, för det är de vana med sen Svartöstan. Det är vid vattnet de tyckt om att vara och jaga (jobba?)

Det är mycket med djuren som måste fixas varje dag. Och jag är inte snabb direkt..glömmer ofta vad jag håller på med. I förmiddags när jag rensade kattlådan och sopade och gav menargeriet käk och gick ut med dogsen (och Raptor har börjat följa med) så tänkte jag att det är tur att jag inte har en ladugård att sköta. Jag hade inte varit klar med morgonsysslorna förrän till kvällen i min takt.

*************
Jag fattar inte. Varför blir det alltid så långa inlägg? Och varför har jag slutat blogga? Jag måste börja igen. Det är ju tusen gånger roligare att sitta och skriva meterlånga inlägg om min för er kanske menlösa vardag, än att sitta på facebook och försöka summera det jag tänker om min nya trivsamma tillvaro – på en enda statusrad. 🙂

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Porsöbor är vi allihopa allihopa allihopa.. ja me å du me

  1. Jag hade inte märkt att du börjat blogga igen, och så fick jag ett infall och kollade och plötsligt fanns där massor. Vad kul. Nu åker du in i readern. Och vilken sanslöst vacker katt!!

    Posted by pärlbesatt | söndag 25 april 2010, 8:47 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

