//
du läser...
Okategoriserade

Intrum.se är en jävla schwammelsajt

Medan diskvattnet kallnar tänkte jag berätta en grej som hände idag. Det kom ett brev från Intrum Justitia. Aha, tänkte jag när jag öppnade det, de skriver för att jag även ska få skriftligt på att allt är klart och betalt.

Det var nämligen så att den sista hyran jag fick hos Akelius blev en dubbelhyra, så det blev lite mycket att betala så jag dealade fram en avbetalningsplan på 1000 kr i månaden i 6 månader och lade in den första hyran på Lulebo. Det trista var att Akelius använder Intrum Justitia till att sköta alla deras avbetalningsplaner. Hon på Akelius ekoavdelning sade att det såklart skulle bli nån 50-lapp per månad i administratörskostnader när jag undrade över om det var nån slags dyrspecial med att ha en helt normal avbetalningsplan hos ett inkassoföretag. Nåni, tänkte jag, jag får välan stå ut med det, fast nog är det märkligt att det inte går att sköta utan att de skickar ut femtioelva brev tyckte jag.

Frid och fröjd. Sen kom den första chocken då jag fick ett kravbrev från Intrum där det stod att jag hade en inkassoskuld och det på hela hyressumman hos dem som skulle betalas innan den sista den månaden. Men dagen efter kom nästa brev där det lugnande stod att de skötte min avbetalningsplan åt Akelius. De hade lagt på kostnader på bägge breven. Dagen därpå kom ännu ett brev där de hade kommit på att även garaget skulle dubbelbetalas en månad. Ännu en avgift extra på det. Jag fattade ingenting. Vad menade de? Det stod olika summor i varje brev.

Vem som helst skulle bli förvirrad av det där ansåg jag som har tvärkoll på varenda öre i min ekonomi för tillfället (tjoho!) så därför måste jag ta reda på om de visste vad de höll på med. Jag ringde därför Intrum Justitia och frågade vad fasen som gällde.  Det visade sig att betalningplanen skulle kosta mig nästan en tusenlapp extra med deras kostnader inberäknade.

Nå, jag betalade in den första månadsinbetalningen vilket sved bara det. Och lagom till nästa betalningstillfälle när deras avi med totalbeloppet inräknat ränta och deras omkostnader eller vad det var kom, så kom även en ”räddande ängel” och såg till att jag slapp betala resten på Intrum Justitia. *hjärta* 

Jag betalade med andra ord resten av skulden OMG med summan enligt avin som jag fått samma dag. Efter det gick jag direkt in på mina sidor på deras sajt intrum.se. Man får nämligen en sådan när man har skulder att betala hos den. Där kan man skriva att man betalt in skulden hos den, med hur mycket, när man har betalt den och så får man lämna ett meddelande på 255 tecken. Jag gjorde allt det.

Nästa dag gick jag in på intrum.se igen för att kolla om de reglerat skulden och till min förvåning står det att jag visserligen inte har någon skuld kvar till dem, däremot har jag en räntekostnad att betala på 2,26kr. Vafan!? Vilket jävla schwammel, tänkte jag och slängde in en femma till för det skulle väl annars bli ännu mer räntekostnader och påminnelser och annat som de tydligen tyckte att de ville ha, lämnade ett nytt meddelande och hoppades att skulden nu var reglerad. Jag är svinrädd för att få kronofogden på mig. Det var den, skrev de i ett mail till mail följande dag. Nu var jag så skuldfri så! 

Frid och fröjd. Men så hände alltså det jag berättade från början, ännu ett brev från dem damp ner i min brevlåda (idag) där det står att jag fortfarande är skyldig dem pengar och det står dessutom att DE felaktigt skickat ut information till mig att min skuld till dem var fullbetald. Nu skulle jag betala ytterligare 188kr +  2kr i ränta hade de alltså kommit ihåg. Att de inte skämdes.

Alltså, då blev jag fan irriterad.

Jag ringde dem i eftermiddags och fick vänta i kön i evigheter, under tiden gick jag ut på mina sidor hos dem. Jodå, där stod det t o m  i röd text att alla ärenden kanske inte skulle synas där – utan det var det som man fick på papper som gällde i slutänden. (Vilket ju inte är sant eftersom jag faktiskt betalade vad som stod på papperet samma dag jag fick det och det ändå visade sig att jag var skyldig dem hela 2 kronor och 26 öre dagen efter) NU stod mitt nya, vad säger jag, det gamla ärendet som inte synats även om det gällde samma grej från samma avbetalningsplan som jag så ingående hade taloat med dem om första gången jag ringde.

Varför lägger Intrum Justitia alls ut en sajt med en egen personlig sida där man ska se sina ärenden när det absolut viktigaste inte funkar? Och t o m skriver att alla kanske inte syns? Ja, det kan man ju undra. Det är ju som att jag skulle gå in på min internetbank och de skriver att alla mina transaktioner de senaste månaderna inte syns och att pengarna på kontot inte stämmer. Bara de jag får hem på ett kontoutdrag i papper. Ja, inte fan hade jag vågat använda den banken då inte. 

Jag var rätt irriterad när jag kom fram och iddes inte tänka på mitt karma. Jag ville veta exakt vad summan var jag skulle betala med ränta och allt de bara kunde komma på, så att jag blev kvitt dem och deras opålitliga inkassobolag. Jag fick då veta att det var Akelius som upptäckt att dubbelhyran av garaget inte kommit med på den kvarvarande summan. Jag frågade om de hade varit i kontakt med dem nu om det. Ja, sade hon.

Hm.. jag iddes inte säga nåt om det. Idiotbolag bägge två har jag fått erfara nu. Och jag undrar hur fan det går till egentligen..  för omIntrum är ett inkassobolag som Alekius släpper avbetalare till som sen får betala en jävla massa andra avgifter och ränta till, så måste ju Intrum äga skulden och inte Akelius, för annars skulle ju även de får betala Intrum för att de använder dem per skuld. Så nog fasen var det Intrum som felat. Jag sket i att det var hennes jobb, jag var bara jävelusiskt nedlåtande, körde över hennes snack och ville veta exakta summan som tillkommit och om jag skulle betala för att jag skulle bli kvitt dem för all evig tid.

185,17kr sade hon – men jag kunde strunta i de 17 örena. Vad hände med det som står på papperet då? frågade jag. Det står ju att det är det som gäller och där står det att jag ska betala 190kr och 3 öre. Näe, det är tydligen någon insättning på 5kr här som är gjord. Den har blivit avdragen, sade hon. *suck*

Okej, sade jag, jag klickar strax iväg 185 kronor OCH 17 öre från banken till er sade jag, så när jag har gjort det så kommer jag alltså INTE att få mer brev på det här ärendet från er ? (Jag har inga fler ärenden där heller ska väl sägas också) Allt är färdigbetalt och ni kommer inte att börja samla ränta på en krona som ni ska skicka ut avgifter för och allt vad ni nu kan hitta på för helvete för mig när jag försöker göra rätt för mig? sa jag sarkastiskt, även om själva frågan behövde ett rakt juridiskt hållbart svar.

Hon svarade att det skulle räcka med det och att de inte brukade skicka ut krav på några ören. (Jo jo, tänkte jag tyst för mig själv) Och så sa hon att hon gjorde en anteckning om detta nu så att det skulle vara fixat.

Jag klickade iväg stålarna via Internetbanken.

Ja, fy fan.

…Det tog lite längre tid att berätta det här än jag planerade så nu är diskvattnet kallt såklart. Tredje gången idag. Men dubbelhyrfanskapet ska nu enligt alla konstens regler vara betald till fullo och med besked. Det sista har Intrum Justitia sett till. Och Akelius som säljer sina avbetalningsplaner? inte att förglömma.

😉 

(nä, vadå bitter? hahahahahaha)

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Intrum.se är en jävla schwammelsajt

  1. Du är helt super på att beskriva hur allt bara blir aldrig klart och att osäkerhet när vi upplever att allt är betalt är på riktigt.
    Jag får tacka dig för kommentar och gott råd hos mig. Jag har redan praktiserat den. och vet du det funkar. ;)Jag hoppas att det är ok att länka till dig…;)

    Posted by Inspirerar | onsdag 31 mars 2010, 1:12 e m
  2. En tyvärr vanlig historia när det rör Intrum Justitia! jag vill bara göra dig uppmärksam på att om du EJ har skriftligt på att du är skuldfri från Intrum Justitia AB. Så bör du omgående begära skriftligt på detta, eftersom dom i flertal andra ärenden senare kommer och hänvisar till att skuld finns kvar.

    Ett löfte per telefon från Intrum Justitia om att inte skuld finns, är inte värt något juridiskt sätt. Jag har lagt en länk till din skrift på http://www.insolvens.se/forum/viewtopic.php?t=5911 som är ett inlägg som berör ärenden av din karaktär. Där Intrum Justitia behandlar gäldenärer under all kritik.

    Posted by IntrumCleaner | måndag 6 juni 2011, 8:23 f m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: 2011-06-12 Intrum Justitia AB Kritik, Domar samt Bevis « Intrum Justitia bevis, fakta samt nyheter - onsdag 20 juli 2011

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

