//
du läser...
Allmänt, Pengakoll

Att ha pengakoll är skönt som fan – trots att man inte har några stålar

Om jag hade fått en krona för varenda lång rubrik jag satt och för vartenda ord jag skrivit i den här bloggen, skulle jag vara på god väg mot min första miljard!

🙂

Jag fattar det inte, här har jag gått omkring i snart 50 år (okey, snart 49 om jag ska va petig med siffror…) och trott att jag är ointresserad av ekonomi. Och så plötsligt inser jag att pengar är en av de ämnen här i livet som jag ägnat mest tid och tankar åt – så länge jag kan minnas. Som vuxen har det varit mycket bekymmerstankar. Hur ska de räcka? Hur ska jag få ihop till månadens utgifter?  Varför måste jag köpa så många onödiga saker jämt? Varför måste jag köpa så många onödiga saker jämt?

Jag är med andra ord mycket intresserad av ekonomi, speciellt min egen. För en egen ekonomi har jag, om än den inte går att göra så mycket kul med precis. Den gillar mest att ligga hemma i soffan och spara på krafterna typ…

En av de saker som får mig att gå i taket är när jag inte har kontroll över mina pengar eller det uppstår kostnader som jag inte har räknat med och därmed inte har någon buffert eller vettig betalningsplan på gång redan innan nåt jävligt onödigt är på G att kosta.  Och är det någon annan som orsakat mig de oplanerade  pengaproblemen så får de jävlart i mig veta det om och om igen…

Som jag berättat tidigare håller jag på att skuldsanera, det är ett himla sjå med det. Jag har tre år kvar men det känns inte alls särskilt länge. Det var ju hela fem år kvar för två år sedan ju! DET kändes länge det 🙂 Blir det ändringar i ens liv vad gäller stålarna så ska KF veta allt har de sagt. Eller kanske inte riktigt allt har jag förstått nu. Kronofogden i Östersund är nog rätt less på mig, jag ringer dem så fort det blir nåt öre hit eller dit som jag inbillar mig kan påverka saneringen, men de försäkrar mig varje gång att nej, det är för små skillnader för att man behöver. Men som jag numera säger dagligen – det får inte gå fel. Tyvärr är det en hög stressfaktor. För det gör ju det ibland ändå!

Sen är det roliga saker som händer i min ekonomi.  Till exempel lärde jag mig den hårda vägen häromåret att jag blir tvungen att dra mer skatt varje år i fortsättningen, annars åker jag på restskatt eftersom jag har inkomst från två ställen. Restskatt fick jag förresten nu igen. Men jag har lagt upp en egen avbetalningsplan och betalar in några hundra i månaden eftersom man egentligen inte ska betala in dem ännu och jag inte vill ha dem liggande på mitt konto när de ändå ska betalas. Men restskatt kommer jag alltså INTE att få nästa år. Inte enligt min skatteplanering. Det ni, jag skatteplanerar! Inte visste jag att det gick att skatteplanera om man inte är stormrik, men så är det alltså.

Bostadsbidraget är jag livrädd för att behöva betala tillbaka på, för det har jag fått göra då och då. Så jag skriver till lite extra inkomst på min ansökan sedan ett par år för säkerhets skull. Tyvärr lade jag inte till tillräckligt mycket extra då förra året och skulle ha haft rätt till 1050 kr mer i bostadsbodrag egentligen, men när man får tillbaka under 1200 kronor i bostadsbidrag så får man inte tillbaka dem.. Skit å men såna är reglerna. Därför uteblev återbetalningen, vilket var trist. Jag hade räknat på dem som ett slags grund för ett sparande. Men tji fick jag. Fast det var en nyttig lärdom!

Ljushuvudet spekulerar:

Jag får alltså tillbaka på skatten ifall jag betalar tillräckligt med mer skatt, men jag får inte tillbaka några pengar från försäkringskassan eftersom jag inte har betalat in något överflöd till dem, tvärtom, det är ju därför jag har rätt till bostadsbidraget  😉

Detta är lysande! Att jag inte kommit på det förr! Nu måste jag bara se till att jag får över pengar någonstans där jag faktiskt äger dem redan från början. Och dessutom satsa på ett mer långsiktigt ägande. Tiden går ju lik förbannat så det är ju lika bra att börja direkt. Jag får låtsas börja röka igen eller nåt. Nä förresten, ett röksparande har jag inte råd med i nuläget. Det kostar väl en 1500 spänn i månaden att röka va? Eller? Fy faaaan, det blir ju 18 000 kr per år! Visste ni det? Jag får låtsas börja dricka då kanske. Hur mycket kan det gå på? Nån som vet? Eller i och för sig skulle jag ju kunna lägga mina choklad och godispengar på sparande. Det skulle nog generera en hel del gissar jag. Och nu när jag börjat GI:a och allt. Mitt sockerberoende är på väg ur huset. Det får alltså bli ett långsiktigt chokladsparande!

Kanske jag borde spara och sen köpa några aktier i tex Marabou med tiden? Ja, det ska jag banne mig göra. Jag ska satsa på godisaktier över hela världen och börja pensionsspara om 3 år med IPS-fonder på Fondmarknaden.se  

Jag har ett sparande redan nu i och för sig men de pengarna är öronmärkta på ett sånt sätt (för mitt högkostnadskort på apoteket) att jag inte kommer åt dem så lätt. Eftersom jag inte får ta något på avbetalning pga av betalningsanmärkningar så får jag spara ihop till allt. Även mediciner som jag är tvungen att äta. Apoteket har den policyn att det inte är någon idé att ansöka om att få månadsbetala om man har betalningsanmärkningar. Kan vara bra att veta kanske?

Det är inte ett dugg synd om mig, jag har lärt mig att det är bra att lägga undan först, det gör att jag tänker mig för ifall jag verkligen vill ha eller göra något om det inte är nödvändigt, men det ska bli skönt att bli av med anmärkningarna efter saneringen. Man fattar inte hur viktigt det är att inte ha betalningsanmärkningar förrän man får dem.

Ja fy fasen, det låter som att jag har massor av pengar att lägga på sparande och fonder och aktier va? Men inte det. Min ekonomi är så sårbara att minsta lilla så ramlar den omkull. Så det får inte gå fel!  Men jag HADE haft massor av stålar idag, om jag min ungdoms dagar fattat hur intresserad jag faktiskt är av mina möjligheter att leva ett liv i skuldfrihet och till och med ha en bra slant över till.. ja, vad det nu kan vara.

Ja, nu sitter kanske en massa herrar och damer som har pengakoll och skakar på skallen åt vilken jävla idiot jag är som inte fattar det där med stålar. Men samma herrar och damer är nu informerade om att jag ÄNTLIGEN begripit.

Japp!

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

9 thoughts on “Att ha pengakoll är skönt som fan – trots att man inte har några stålar

  1. Go Girl!!! Jag försöker följa din entusiasm, den smittar.

    🙂

    Posted by maudvirf | söndag 18 april 2010, 1:05 e m
  2. Hej Maud. Ja, blir du inte sugen på godisaktier du också? Jag ska försöka lära mig det där med tiden. Undrar om sockerfria godisbolag kommer att generera mer vinst än de med 100% socker i? Hm, Då är det kanske sockerbolagen man ska satsa på direkt dårå? *funderar så det knakar*

    Det blir att följa väderleken i australien. Sockerrörsodlandet är förmodligen beroende av det.
    Nä, kanske jag inte ska börja fundera över vart jag ska köpa aktier just nu märker jag. Det måste va ett heltidsjobb att hålla på med såna!

    Men det låter kul! Det kräver en kreativ hjärna gissar jag. (får skaffa mig ett bättre minne…)

    🙂

    Posted by Tant Rasch | söndag 18 april 2010, 1:20 e m
  3. …Och Maud, vi kommer förstås att tjäna en massa pengar på vår handbok om ekonomi. Intäkterna tycker jag vi ska spara. Det går ju en del till skatt förstås, men vi är ju för åldringsvård bägge två och eftersom vi ska bo på äldreboendet tillsammans så vi får hoppas att skatterna går till statlig åldringsvård och inte svenska spel.

    Posted by Tant Rasch | söndag 18 april 2010, 3:56 e m
  4. Just det, så här var det! Vi åker till Australien och håller koll, köper aktier och blir ekonomiskt oberoende! Såg ett program från en flygplats i Australien, och jag tvivlar på att de släpper in oss med motivationen, och orden

    -Vi är här för att hålla koll på vädret! 🙂

    Vi har ju faktiskt en klar planering för ädreboendet, det är ju länge sen vi gjorde den, grannar ska vi vara, och speciella kläder ska vi också sy, så inte personalen tar ihjäl oss när de ska klä på oss våra snäva jeans och höga stövlar.

    Nä, speciella, specialsydda, snygga, sköna och praktiska kläder ska det vara. Öppna bak för blöjbyte och kli på ryggen. Läser mejlet, och skriver svar när jag kommer hem, ska iväg en sväng.

    Kram tokFia

    Posted by maudvirf | söndag 18 april 2010, 4:07 e m
  5. Och likörpraliner! Du glömde likörpralinerna!

    Hm, vad bra du sa det där med den australiensiska tullen. Vi får byta infärdsmetod helt enkelt. Kanske kan vi sy en jättestor väderballong och resa dit i korgen. Eventuellt kanske vi blir tvugna att gå nån kurs i väderinstrument på Esrange.

    Eller så struntar vi i sockersockeraktier. Det verkar rätt tidsödande.

    Posted by Tant Rasch | söndag 18 april 2010, 4:19 e m
  6. Kapitel två är skickat! 😉

    Posted by maudvirf | söndag 18 april 2010, 8:40 e m
  7. Kapitel 4 är skickat… Ha en god afton 🙂

    Posted by maudvirf | måndag 19 april 2010, 7:50 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Asperger-autism » Blog Archive » Pengakoll är bra - lördag 17 april 2010

  2. Pingback: Tro, det gör man i kyrkan. « TankariLösVikt - tisdag 1 juni 2010

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

