//
du läser...
Okategoriserade

Mobilt telefonumgänge är rätt bekvämt anser jag

Jag umgås gärna med vännerna via telefonen. Ja, det är t o m så att jag helst umgås med dem i den, annars blir det lätt så att man blir flera stycken som sitter och snackar och det är roligt det också, men inte samma sak. Förresten blir det nog så för alla med tiden, att det mest blir ett telefonsamtal emellanåt, istället för att åka och hälsa på varandra. Man gör sällan det när man börjar bli äldre, hänger hos varandra och bara slappar liksom. Och det är rätt skönt. Jag skulle bli galen av att ha det så, jag vill helst att folk hör av sig innan de dyker upp precis som jag själv gör. Det beror på att jag vill kunna ägna tiden till den som hälsar på, och själv inte vill bli sittande hos nån som har fullt upp med någonting annat.

Socialt umgänge i telefonen… Det är så enkelt och kräver inga förberedelser. Inget bjudfika, inga ursäkter om att man har lite stökigt… Nuförtiden måste man ju inte ens vara hemma. Jag kan vara ute och promenera med hundarna och samtidigt umgås med en väninna 100 mil bort. Just det att snacka i mobilen under hundpromenaderna tycker jag är praktiskt även om det kanske inte alltid är så himla bra eftersom det inte blir att jag kommunicerar med dem utan mest låter dem gå och vandra. Å andra sidan kan det bli väldigt långa promenader trots att jag ibland inte tänkt gå så långt innan jag gick.

Vi skaffade min mamma en mobiltelefon när hon fyllde år förra året så numera ringer jag gärna henne flera gånger i veckan och så hinner vi prata på om allt möjligt. Hon bor ca en timmes resväg bort så vi träffas inte så där jätteofta pga det.

Tidigare höll jag på att få spatt när hon ringde för att jag ”satt fast” vid hemtelefonen, även sen jag skaffade en trådlös. Den räckte bara 300m… Jag hade ett ständigt dåligt samvete över att jag inte hann umgås med henne mera, hon bor ju ensam och många av hennes väninnor bor också långt bort. Hon hade alltid så mycket på hjärtat när hon ringde om som jag inte riktigt var intresserad av att lyssna på de få gånger jag tog mig tid i telefonen eller träffades. Nu blir det mera så att vi faktiskt myser tillsammans över en bit mat, går ut och promenerar och pratar med varandra om sånt vi tycker och tänker när vi träffas också, eftersom de där långa samtalen om vad som hänt nån som jag inte känner i byn, eller något annat lika ointressant, är ”avklarade” i telefonen under veckan.

Ja, jag vet att jag låter som en otacksam dotter och minsann kommer att förstå hur det känns när jag blir gammal och mina döttrar har dåligt samvete för att vi aldrig umgås. Kan väl hända… Men jag är inte samma personlighetstyp som min mamma. Jag älskar mina ungar, men inte behöver jag umgås med dem hela tiden när vi är tillsammans. Jag sätter mig gärna och kollar på tv eller läser en bok eller traskar iväg för mig själv ifall jag vet att jag ska umgås ett par tre dagar. Jag får väl skaffa mig en husvagn eller nåt, om mina ungar skaffar ungar och flyttar från stan och jag ska träffa barnbarnen. Då kan jag gå hem när vi blir less på varandra emellanåt.

Visst kom jag från ämnet nu? Eller gjorde jag det? Skit samma, nu har jag annat att göra. Ikväll ska jag åka och hälsa på Elisabeth en sväng och tänkte få lite gjort innan jag ska dit.Laga och äta middag till exempel. Vi försöker träffas ibland, hon är nämligen ingen telefonmänniska .

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

