//
du läser...
ADHD - NPF, Damptanterna

Gunilla Stieng – Damptant med rätt att påverka!


Damptanten Gunilla Stieng och hennes Pelle (med dotter) med sina dyrgripar. Gunilla kör omkring i en ROSA Oldsmobile från 57.

En promillesekund efter att jag kom hem från Lotta kände jag för att skaffa hundvakt å häva mig i nå lördagselände i kväll, men på hemvägen längtade jag plötsligt efter att få höra Gunillas glada röst och vi hamnade såklart på direkten i ännu ett av våra oerhört kreativa idésamtal – alla tankar uti eventuella helgeländen vart därmed som bortblåsta! 🙂

Kan berätta att jag och Gunilla (Stieng) från Kalmar län, fann varandra på ett av Attentions seminarium för några år sedan. Hon är en superengagerad ideell informatör för Attention sedan några år. Och så lite annat. Vuxenläger, tex. Senast nu i somras på Gotland. Det blev sann systerkärlek mellan oss två från första ögonkastet. Hon är givetvis en damptant hon också, diagnosen är ADHD och vi har för övrigt Gert från (Attention) Örebro att tacka för att han presenterade oss. Tack Gert! (om du läser det här)
Förmodligen ångrade han sig direkt, han är också en person (med ADHD) som bara andas var 10:e minut eftersom han har hjärtat fullt av sånt som vill ut, men det är inte lätt att bryta sig in i ett samtal mellan två stycken hypertalande, högenergiska damptanter inte.

Så vart hamnade vi i slutänden av det samtalet den här gången dårå? Vi hann ju snacka om en hel massa förstås, och den här gången blev det en hel del snack om Gunillas engagemang för vandringstställningen ”Särskilda barn och särskilda vuxna” som vi hade upp här i Luleå förra hösten på Norrbottens Museum. Ta en titt på vad Västerviks tidning skriver om henne och utställningen. Länken öppnas i ett eget fönster. Det är jättefina bilder på Gunilla och en bra artikel av Lotta Gomez.

Vi kom fram till flera konkreta och enkla sätt att få andra att att engagera sig i de här frågorna om människor med olika slags neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Av den anledningen bytte vi ut ut målgrupperna – så länge.

Varför bjuda in tex personal inom vård och skola eller politiker etc till informationsmöten om Attentions arbete på en liten ort, eller bara för att berätta om de här npf-diagnoserna i allmänhet, genom att skicka öppna inbjudningar om att det är smärtfritt, tar jättekort tid och att de blir bjudna på hembakt fika också, så om de har vänligheten.. För yrkesfolk kommer fan inte på obetald arbetstid om de inte måste.

Jag vet inte varför, men kanske tror de att tex ADHD och Aspergers bara existerar under kontorstid eller i Vildingarnas land. Eller så vågar de inte outa varken sig eller sin familj. Det sista kan jag fatta, men desto lättare måste de ju ha att gömma sig bakom sin arbetsroll då egentligen… Säga ”Jag får inte betalt för att gå hit men jag tycker det är så viktigt att få den här informationen… och det gör väl inget om jag tog med mig alla barnens dagisfröknar också va?”

Jag vet, jättetråkigt inlägg så här en lördagskväll och allt. Här borde det kanske ha stått nåt om ett glas vin eller nåt förstås.. Och inte fick ni höra ett enda ord om de ”nya” målgrupperna heller.  Stackars er!

😉

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Gunilla Stieng – Damptant med rätt att påverka!

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

