//
du läser...
Allmänt, Pengakoll

Tysta samtal

Det var alldeles tyst i mobilen när jag svarade. Samtalet kom från ett knepigt nummer såg jag, men eftersom jag väntar på att nån ska ringa från firman som ska komma och byta golven i lägenheten vilken dag som helst nu, hoppades jag att det var en av golvläggarna som ringde från nåt slags växeltelefonnummer. Men inte det inte.

”Hallå. Hallåååå. Hallååååååååå”  Jag ropade det sista.

Knäpp tyst.

Så hörs en röst. ”Hej, jag ringer från Prognosia..”

”Va?” ropar jag som var inne i en tråd på sweclockers om clientservrar eftersom jag har fått ena jävelusiska problem med att datorn går varm utan att jag fattar varför (som vanligt, bör tilläggas) Jag befann mig alltså fortfarande på hallåstadiet i samtalet och hade därför inte hunnit växla om till skarpt läge per automatik varför hallåandet höll i sig. Typ.

”Hej, jag ringer från Prognosia. Jag söker Lene” säger en hubbotliknande mansstämma. Välmodulerad, trevlig och klinisk, en sån där stämma som telefonförsäljare från telemarketingföretag brukar ha. ”Jaha” svarade jag artigt och väntade på en fortsättning.

Det finns så många anledningar till varför folk söker än det ena än det andra. Grejer kan ha försvunnit eller befinna sig på ett helt annat ställe till exempel. Att man preciserar vad eller vem man söker utesluter ändå inte att sökandet kanske handlar om att lösa ett filosofiskt dilemma eller att man har rätt att kräva av någon annan att den personen borde fatta vad som menas ändå.
Jag fick aldrig veta varför han söker Lene eftersom samtalet bröts innan han svarade. Kanske blev han vidarekopplad och blev tvungen att fortsätta sitt sökande hos nån annan som svarade samtidigt som jag. Vem vet, inte jag.

Eftersom jag satt vid datorn när han ringde så gjorde jag en snabbsökning och fick upp ”vemringde.se”
http://www.vemringde.se/?q=Prognosia

Lät inge bra hörni…

Jag vet inte heller hur Prognosia har kommit fram till att de är välkomna att ringa mig på min mobil, de har blivit fällda flera gånger för sånt och från länken här innan, skyller på anmälaren de hade ringt. De menade att hon anmält intresse via deras hemsida.

Vad jag minns så har inte jag anmält något sånt intresse hos dem och hoppas ingen annan har skickat dem till mig heller. Jag vet nämligen att jag inte bör mackla ett skvatt med mitt statliga pensionsspar och insåg det med råge den hårda vägen efter att det blev bestämt att vi medborgare skulle göra aktiva val om dem i början av 2000-talet.

Yahooade givetvis lite mer och hittade rätt mycket negativt som jag inte ids räkna upp, men i övrigt kan jag meddela via sökmotorresultaten om att Prognosia växer jättesnabbt och har funnits sen 2009 ungefär. Ja, egentligen startade de 2007 men då hette de nåt annat.

Att ett riskkapitalbolag växer snabbt på att förvalta privata pensionsfonder till en liten kostnad per år gör inte att jag känner förtroende för dem. Utan att ha snackat med dem så vet jag att jag kommer att bli tvungen att ta en massa beslut kring hur de ska förvalta dem och att de kommer att skylla på mig om det skiter sig.
Jag har överlag en misstänksam hållning till alla bolag som växer ”för”snabbt med riskkapital i ryggen.

Om man kan kliva in på vilken marknad som helst och börja tjäna storkovan direkt så har man mycket kapital med sig från början, det begriper jag och anser inte att att det är något större fel i det om det inte är meningen att man ska slå ut etablerade små företag på små orter bara för att man kan…

Men att det är riskkapital och inte bokmärkta, sparade pengar som kan bygga en bra grund gillar jag inte när det handlar om fotfolkets små korvören. Att ha utomstående vinstintressen att mata är som gjort för omdömeslösa beslut för att skjuta fram ekonomiska kollapser när såna är i faggorna.

Precis som i vilken liten privatekonomi som helst.

Nä, Prognosia får då vara för mig.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

