//
du läser...
Allmänt

Kom i inälvsvals, lägg en facebooktarm om din hals..,

Usch, jag fick en plötslig och mycket pinsam släng av förklaringbehov.

Jag är och förblir en  varghamsterhybrid, och måste få gå min egen väg, alldeles för mycket kanske, även om jag känner att det är helt okey att byta insamlade tankenötter och vandra långa vägar med er andra i flocken.  Det är bara en liten grej jag vill berätta för er så jag slipper få fler förklaringsbehov – Börjar det bli en jävla massa kallprat vid lägerelden om kvällarna drar jag vidare på egen hand förr eller senare.

En lägereld ska värma och ge lust att göra saker som känns värdefulla tillsammans, inte vända ut avigan på folk för att sysselsätta dem med lika delar vämjelse och fascination för varandras inälvor.
Usch, vilken äcklig metafor. Sorry.

Fast ändå, det är det där med närgångenhet som jag tror är oerhört svår att värja sig emot om man har förväxlat tillhörighet med medlemskap.  Det är så lätt att missförstå hur man ska förhålla sig till andra människors inälvor som de räcker fram. Speciellt människor som fryser när de känner sig ensamma eller är rädda för att göra fel saknar nog förmågan att orka med att ta in skillnaden en sån gång tror jag. Kroppsvärme som kroppsvärme tänker man kanske och lindar tacksamt någons ljumma tarm om sin hals medan man osäkert räcker fram sin egen tarmflora, rädd för att den inte ska se tillräckligt intressant ut så här på nära håll.

Hahahaha
(bara ingen hittar på att göra en film av det där…)

Fattar ni? Nähä. Okey, jag försöker igen..

Ja alltså, det är inte så att jag raderat min profil som krökt av rum och tid, existerar bara ett tangenttryck från er dvs. resten av den facebookande mänskligheten.
Det går inte att radera bort sig från Facebook nämligen, man blir bara lagd i en liten cachad malpåse och kan sätta igång eländet igen om man känner ett behov av att dela ut godtyckliga smakprov ur sitt liv på ett virtuellt torg, genom att logga in i händelse av hjärnsläpp. Wierdo, jag vet. Men så är det, fejjan ÄR ett knasigt ställe överlag. En social mötesplats som vilken som helst men mer overklig än alla andra tillsammans.

Och det är ju helt sjukt menlöst vilket snack det jämt är om Facebook på Facebook. Ja, det är ganska mycket snack om hur fuckat Facebook är på Google+ också. Och i bloggosfären. Som nu. Men mitt omfacebookssnack är såklart lite finare än ert,

Ni anar inte hur befriande det känns att behöva fråga vad folk har för sig när man talar med dem i telefon eller öga mot öga. Tragiskt nog känner jag mig inte längre överraskad när svaret blir att det har de ju redan sagt på Facebook. Såna gånger grinar även min Inre Hannibals näsa illa. Skämd hjärna på verklighetens vän-meny? Nåja, som min Inre Hjärnätarpsykopat brukar säga;
För den som inte kan läsa är ett A  bara tre ätpinnar.
(Hon är ett Ior-fan …)

Jag har inte den blekaste om nån mer än jag jämför Facebook med ett alternativt Otherland även om nu Facebooks spelregler är luddigare och få, om ens någon förstår sig på spelreglerna. FB är dessutom mer övervakat. Ja banne mig, det som är att frivilligt utsätta sig för ett gigantiskt superFRA av tjuvlyssnare som hukande smyger runt och samlar ihop allt som kastas åt alla håll och kanter, strunt samma vad, när, hur eller vart.

….Och visste ni att om man byter civilstånd på Facebook från ihop till singel, ja då är det slut PÅ RIKTIGT. Det här gäller även vuxet folk.Och jag som skojade om mitt cyberkapell där jag skulle viga och hålla i skilsmässor bland cyberpatrask överlag, kan idag stoppa mitt skämt i halsen.

Och fy fasen vad sköööönt att slippa det senaste via Facebook. Det är nog det bästa.
 Ibland har jag fan blivit förbannad på det bekräftelsekåta drevet, Vet inte hur många gånger jag och alla andra på diverse listor fått veta svåra saker på FB som släkt och nära vänner borde ha fått veta först.  Tänk bara en sån sak som att det är där man får veta om någon har gått bort. För 3 minuter sen.
Speciellt ungdomarna verkar inte begripa att vägen till närhet och tillhörighet inte går via Facebook, trots att man vill att hela världen ska få veta vad ens hjärta är fullt av. Men jag har sett exempel på farstulösa vuxna som kråmar sig av uppståndelsen de skapat kring sig själva på någon annans bekostnad.

De mycket störda står och videostreamar olyckor eller övergrepp till sin youtubekanal istället för att ringa efter hjälp tog de upp i nån dokumentär , och inte vet jag men jag tippar på att det numera ger större effekt om föräldrar till yngre barn hotar med att stänga av strömmen så det inte går att ladda mobilen och datorn än att dra in på lördagsgodiset.

Nej. Jag är nog inte gjord för den där sortens sociala nätverksliv. Det är för många gnistgaller för att eldsjälar (grad egal) ska kunna verka fullt ut även på egna villkor. Och DET påstår jag trots att ”ALLA” finns på Facebook i komplicerade nätverk över alla slags gränser. Det jäkliga är att ingen slipper undan eftersom www är den nya verkligheten och dessvärre sträcker den sig ända ut till Vanligheten.

Det var nog allt.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Kan de som jobbar på McDonalds bli hungriga? | Martin Lundholm - torsdag 30 augusti 2012

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

