//
du läser...
Allmänt

Nudisten Kerstin Pärsson

Kortfilm - Nudisten

Tidigare ikväll såg jag en mycket intressant kortfilm från 2010 på SVT. Nudisten av My Sandström (Svt play, ca 15 minuter). En dokumentär trodde jag men det stämde inte upptäckte jag sen när jag yahooade på Kerstin Pärsson  för att ta reda på vad som hände sen.

Stor besvikelse!

Det kan inte hjälpas om jag förstör för dig som inte sett filmen nu dårå….  Kortfilmen Nudisten är nämligen ingen dokumentär utan bara en ”mockumentär”, dvs en fejkad dokumentär om en kvinnlig nudist som beskrivs som världen mest envisa människa eftersom hon bestämt sig för att alltid gå omkring naken. Huvudrollen spelas av flmarens barndomsväninna Carolina Malmborg och både hon och filmaren och tillika producenten My Sandström) var hur trovärdiga som helst.

Jag hade missat början, det var först när en annan kvinna kom som skulle föreställa en väninna till Kerstin Pärsson ringde på och Kerstin öppnade och släppte in henne som jag råkade ”zappa” in i handlingen och genast förtrollades.Kerstin förklarade snabbt för väninnan att det gjordes en film om henne  och sen klipptes man som tittare in i samtalet melllan den nakna Kerstin och hennes påklädda väninna där de satt vid köksbordet och fikade medan de blev filmade. Väninnan fördömde inte Kerstin men var oroad över att hon skulle bli så ensam på grund av normala människors syn på Kerstins beslut om att gå naken överallt och försökte förklara för Kerstin om det utanförskap hon själv försatte sig i när hon envisades med att gå omkring utan kläder.

Enligt den här artikeln i SvD Kultur  berodde hennes beslut om bli nudist 24/7på att hon blivit dumpad av sin pojkvän (vilket jag som inte sett början alltså hade missat) och när då den bekymrade väninnan gjorde sitt bästa för att övertyga Kerstin om att det hon egentligen  behövde var att träffa en ny karl så lät det kanske som värt ett försök i hennes öron. Det tyngsta argumentet (som jag förstod det) som väninnan använde emot Kerstins liv som nudist var att ingen man skulle intressera sig för hennes personlighet om hon gick omkring naken. Alla karlar skulle bara tänka på sex. Jaha.

Det kom små intervjuklipp med väninnan där hon berättade lite mer om sin oro för Kerstin  men jag begrep ändå inte varför hon gick med på att gå ut på festlokal i deras lilla samhälle. Det gick liksom inte ihop med Kerstin Pärssons personlighet tyckte jag, att behaga andra på sin egen bekostnad. Jag uppfattade henne inte heller som speciellt bitter, enveten eller trotsig (enligt rollporträttets beskrivning). Det verkade mer vara hennes närmaste omgivning som hade stora problem med hur hon skulle bete sig för att andra ska acceptera henne och det tycker jag fortfarande att filmaren lyckas med att framföra på ett klockrent vis i dokumentären. Äh, i mockumentären, menar jag – besviket.

Nå, så vad beror min besvikelse över att dokumentären visade sig vara fejk på?

Jo, det ska jag säga er – Jag vägrar gå med på att Kerstin Pärsson inte finns på riktigt!
Jag gillar ju henne. Hon är så himla äkta. Det spelar ingen roll om Kerstin Pärsson bär kläder eller inte, hon är precis lika naken ändå. Just det upptäckte jag i samma stund som hon bad om att inte bli filmad precis hela kvällen, då hon gick in i danslokalen i sin svarta finklänning. Hon ville inte framstå som lustig.
Jag tyckte att det var obeskrivligt roligt när hon så eftersom hon sa det så jäkla öppet sårbar. Hon förstod alltså mycket väl att dokumentären (ja ja….) om hennes sätt att leva skulle kunna ifrågasättas på ett mycket förlöjligande sätt nu när hon gått med på sin väninnas förslag att inte utmärka sig genom att gå ut naken och därför hade satt på sig kläder, till och med en klänning (precis som det förväntades av henne) för att passa in på ett normalt vis inför alla andra på stället.

Att värna sin integritet, enligt mitt kanske sarkastiska sätt att se det, handlar mycket om att slippa bli särskådad och missförstådd av en självrättfärdigande ”publik”. Så visst fan är det så mycket lättare för Kerstin Pärsson att bli missförstådd när hon går på dans med kläderna på för att kanske träffa en kärleksfull man som då kommer att se henne som den underbara och fina kvinna hon är – och inte som ett naket sexobjekt. Ironi som till och med jag förstår.

 

Det var nog allt.

 

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Nudisten Kerstin Pärsson

  1. Hej! Jag tyckte om filmen Kerstin är en underbar Tjej som vågar att vara som hon är Jag är själv naturist och är naken så ofta Jag kan tycker att det är skönast att vara så sedan får väl folk tycka som dom vill alla är vi ju födda nakna vad är det för konstigt med att vara naken.
    Hoppas få svar från Kerstin.

    Posted by Kenny | söndag 22 april 2012, 11:27 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

