//
du läser...
ADHD - NPF

Primtalens mysterium

”,3,5,7,11,13… Primtal är tal som inte kan delas annat än med 1 eller sig själva. De ser inte ut att komma i någon bestämd ordning. Just därför har primtalen i sig blivit ett slags matematikens främsta gåta, som lockat genier att försöka knäcka koden.”

Jag såg en dokumentär om primtal på Axess tv för några dagar sen. Jag  blev helt fascinerad. För plötsligt mindes jag, det var ju primtal som var så roliga på matten förr i världen trots att jag inte hade en aning om vad tusan de var bra till. Jag tror att jag uppfattade dem som en slags logisk rättstavning med siffror.

Undrar om folk med NPF är mer lagda åt att intressera sig för primtal än andra? Aspisar gör det förmodligen, jag har svårt att tänka mig att nån med asperger inte skulle gilla dem. Men npf:are med sån adehåde som jag har, den sortens som måste förstå hur saker och ting fungerar samt i vilken ordning – in absurdum… ?

Är dampskallar i allmänhet mer lagda åt primtalshållet än jordens övriga befolkning tro? Skulle inte förvåna mig ett dugg faktiskt. Jag som person är helt ointresserad av sudoku eller vad det heter, och korsord också för den delen. Träpussel är för jävla trista att lägga eftersom jag tycker de blir så vidrigt fula, Men primtalen kommer jag ihåg nu, de var roliga att räkna ut.

Det var nog allt.

 

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

