//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Det bor en Arg Snickare i mitt huvud.


Anders ”Arga Snickaren” Öfvergård 

Så vad gör Tant Rasch en sån här lördag? Ja, det kan vara svårt att förklara så här direkt, men jag ska försöka sammanfatta så gott jag kan.

Jag planerar!

Jag har ett antal projekt på gång. En del är jag så illa piskad att få bukt med på grund av att det ska stå en byggtork i mitt badrum ett par månader. Annat är sånt jag tycker är roligt att göra i ordning för att det ska bli fint och så det här ”sista” som tyvärr måste göras klart.

….Måste har jag för övrigt översatt till ”borde” istället för till ”ska” för då kan jag göra sånt jag tycker är roligare först så att det där illtrista blir mindre tråkigt. En strategi det också. Sen om den fungerar så värst bra i förlängningen vete tusan. Vid en eventuell egen utvärdering skulle det kunna låta så här:

 ”Hur tycker jag att det har fungerat hittills med att pyssla på med sånt.som kan vänta, istället för att iordningställa kontorshörnan nu när den ÄNTLIGEN har fått en plats efter flera månaders vånda?”

”Kontorshörnan? Jaså den.
Har jag förresten sett så fint det blev i plastburksskåpet?”

Kanske att jag borde utvärdera mig själv lite oftare? Njaäe.. Jag får se.

Jag har en tendens att komplicera de system som jag inte får att fungera. Gör om och om igen.Och igen.  Ibland faller hela grejen på att det inte blir estetiskt nog, eftersom jag blir störd av jytter och röra oavsett om själva grejerna som hör till ligger på rätt plats.

Att jag inte kan koncentrera mig när omgivningen är rörig är att leva i ett paradoxalt aber. Ibland vänjer jag mig så pass att jag helt enkelt inte märker hur rörigt det är i ”hörnen” förrän jag vet att nån ska komma hit och blir så jävla stressad att jag dräneras på den energi jag hade behövt för att ta tag i skiten på direkten.

Som tur är så har jag fler delpersonligheter än det där veliga offerproffset och en som verkligen är bra att ha när projektlusten vaknar är Min Inre Arga Snickare som gormar ”Varför ser det ut så här? Varför ligger alla de här mobilladdarna bland månadens räkningar och tre år gamla kvitton? Varför har du inte röjt upp?”
Visserligen måste jag röja och få ordning själv men jag känner ändå att även om min inre Arga Snickare är på låtsas, gillar jag att jobba ihop med honom. Han är rak, och ids inte lyssna på svamliga bortförklaringar och undanflykter. Ta itu med skiten bara så det blir klart nån jävla gång säger han – och jag lyder. Det ni!

Jag börjar luta allt mer åt be om hjälp för att få en del mindre tråkjobb gjorda.Just nu handlar det om tre ställen, kontorshörnan, verktygslådor m ”tillbehör” och badrumsjox inklusive städtjosan som jag vill få ordning på. Badrumsjoxet lär bli provisoriskt tills badrummet är torkat och renoverat.

Då är frågan, vem känner jag som står ut med mig (Och vem kommer jag lyssna på…?) när jag blir adehådeig, som är oerhört skicklig på struktur och organisation, någolunda estetiskt lagd samt jäkligt kreativ (så jag slipper köpa en massa nytt) som kan och vill hjälpa mig? 

ELISABET!!!!   Hon älskar att styra upp och är en sjutusan till organiserare!

*ringer Elisabeth*  

Inget svar. Nåja, jag får ringa igen sen. Jag har för många egna idéer som jag inte kommer igång med för att jag är osäker på om de är bra i nuläget och när jag inte kommer vidare när jag velar så förbannat så ska jag be henne hjälpa mig med konkreta lösningar i mitt kontor och bestämma med vad och var jag ska börja.

Elisabeth har himla lätt för att systematisera ordning. Frågan är om hon har tillräckligt med med tålamod med att se helheten i röran vad gäller verktygsprojektet?

INGER!!!!!!  Det finns nog ingen annan på denna jord som har ett sånt där pilligt tålamod som Inger har och jag känner ingen annan som kan få plats med så mycket på små ytor och ändå få det att se prydligt ut.

*ringer Inger*

Inger svarade! Hon är i Umeå och ställer ut sin katt.
Hon sa direkt att det var en JÄTTEBRA idé och tycker att det ska bli kul att komma och hjälpa mig med att sortera alla mina verktyg, skruvar och annat som jag inte har någon ordning på längre. Gud va skööööönt, då är det klart sen.

Jag bad henne säga till om det var nåt jag ska skaffa mig före hon kommer, för jag tror att det inte skulle skada med nåt sorteringsfackssystem till alla jävla småskruvar och sånt där som till sist bara har hamnat i tvåliters glassbyttpr. Plastbackar och sånt till större verktyg har jag, frågan är vart fan de ska stå sen… I garaget kan jag säkert ställa sånt som sågar och annat som jag inte använder så där jätteofta…

Jag skulle fan behöva en redskapsbod.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Det bor en Arg Snickare i mitt huvud.

  1. Haahahaaaa. Tänk då på hur MIN inre Arga-snickare låter. Shit pomfritt. Varför tror du det är sån fart på mig? De ett jävla liv på honom inne i hövet.

    Och om jag tänker att han plötsligt far in genom dörren, jobbar jag ännu fortare. Och STÄDAR upp efter mig oxå. Det du 😉
    Nu har han farit färdigt in genom min dörr, om jag får bestämma alltså. Men jag kan hota mig själv med det så får jag nåt gjort. För så mycket skäll vill jag aldrig ha igen. Huamej

    Måste upp ur sängen o väcka barnen. See ya
    (o alla miljoner comments på min blogg får jag gå igenom sen haha)

    Posted by katastrofhuset | tisdag 17 april 2012, 5:23 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

