//
du läser...
Beröm eller klagomål

Kanal5 play’s nya portalsajt är för jobbig och tungladdad

Idag tänkte jag se ett program på kanal5 play, men jag fick ge upp, deras nya sajt hängde hela datorn när jag försökte logga in på en annan hemsida i bakgrunden under reklampausen. Detta eviga förberedande av de reklamfinansierade tv-kanalerna för att kunna håva in ännu mera tv-cash från oss slutanvändare *suck* Det kommer ju ändå inte generera mindre reklam i slutändan, snarare tvärtom. Det blir ju bara ännu lättare att rikta reklamen till var och en som köper tjänsterna ju.

Efter att kanal5 gjort om sin portal så tar det för lång tid att ladda in grejerna på mina datorer (jag testade på två av dem, varav den ena är en nyare minilap) Jag testade i Firefox och Chrome på bägge (ja ja, jag veeeet att jag borde ha blivit massmördare så systematisk och metodisk som jag är) och man måst vara superpå för spelaren drar igång automatiskt om man inte stoppar den genast, vilket bara slöar ner allt ytterligare en stund. Det verkar som att samma sak gäller när man sett ett avsnitt, på min burk drog nästa avsnitt igång av sig själv i går. Irriterande som tusan.  På Tyck Till stod det att man fortfarande kan använda den gamla portalen, (som f.ö laddas supersnabbt som vanligt… nej jag hade inga caschade sidor för den som tänkte det) men när man trycker igång spelaren på den gamla sidan så skickas man lik förbannat till deras nya portal som nu ligger på min bojkotts-lista.

Jag som nu fått en massa tid över då jag inte kunde se programmet bestämde mig för att tycka till. Jag klickade in på sidan och kom till en pytteliten textruta (på min stora skärm) där bara några rader syntes. Konstigt. Nåja, jag får väl vara tacksam för att jag alls kunde få klaga antar jag, det kunde ju bara ha legat en ”gilla-knapp” eller länk där så jag måste logga in på facebook först, vilket med andra ord då hade inneburit att de stängt mig ute från att komma med beröm eller kritik.

Innan jag skickade iväg mitt meddelande kopierade jag det eftersom jag kom fram till att det lika gärna kunde ingå i dagens blogginlägg. Jag säger inte att det är nåt bra och genomtänkt brev – och jag var småförbannad också så jag blev välan lite dryg dårå… men bara lite (för att vara mig)
Nå i allafall, så här skrev jag (exakt)

”Varför är den här textrutan så liten? Allting annat är ju överdimensionerat ju. Eller är det inte så noga för era WYSIMOLWYG-nybyggare? 😉

Eftersom ni nu ändå frågar…
Fyfan vilken jävla skitsida den här kanal5playsidan har blivit nu. Tung, förvirrande med alldeles för många intryck och ingen som helst logik. Jag som föredrar strömmande media via mina datorer, stationära som laptops coh lyssnar mycket på ljudböcker via biblo, ser youtubevideos och serier via tvplaysidor inser att jag måste stryka kanal fem från mina bokmärken. Sidan drar ner allt annat och det känns som att klafsa runt i lera till knäna.

Jag har en rejäl hosts-fil istället för att använda en massa plugins på mina fasta datorer, men sidan är lika slö och hackig på min minilap märkte jag igår när jag såg tidigare avsnitt från arga snickaren. Bilden försvann stup i ”minuten” och bara ljudet funkade, jag blev tvungen att spola fram för att få bild igen. …Och ja, jag har uppdaterade webläsare!

Mina datorer/browsers har funkat utmärkt med tv5play tills ni byggde om ( för att era webmakare fick för sig att alla jävlar numera använder highteck med extremt bra arbetsminne och en vidrigt snabb uppkoppling eller?) Vet inte,i skrivande stund, vad som laddas in i webläsaren när man surfar in här, men alldeles för mycket – för det är fan vad den tuggar tills startvideon drar igång som default och det bli ännu värre nån halv minut,det funkar inte att ladda in nån annan flik så länge som jag brukar göra ifall sånt där tar tid om jag sitter på ett mobilt bredband tex… och sen får man vänta igen. Och alla jäkla tjusiga prylar.. ja herreminje. (vadå startar inom så och så många sekunder förresten… den ska fan inte autostarta ALLS!!!!!)

Jag är bara en slutanvändare. En vanlig sketen surfare!
Jag måste inte begripa att det inte beror på kanal fem om min dator går på högvarv av alla plugins som verkat livsnödvändiga för att inte drabbas av nåt slags intrång. Eller att jag har gjort fel inställningar. Eller att jag missuppfattat min egen personliga betydelse i kanal fems enorma lilla gratisvärld av virtual reality. Även om det är så.
Ni måst väl ändå ha nån programmerare som har koll på logiska if-fintkioner? Typ, ”If nån har en segare burk inte vill att det ska laddas in 7 ton stora bakgrundsbilder och annan skit – öppna zoombieportalen”
Jag begriper att ni stryper farten för oss gratisanvändare för det märks minsann.. speciellt NU eftersom det hacka och sacka ännu mer förbenat, men aldrig i håvete att jag kommer att fundera över om jag skulle skaffa ett abbonemang här när jag vet att det tar flera år att ens öppna sidan innan man skulle kunna logga in ens en gång.

Mitt förslag, låt zombiesidan ligga default istället, eller i varje fall finnas kvar som alternativ för oss som ogillar er nya tunga och överjobbade portalsajt.

Nå, nu vet ni vad jag tycker.
Mvh
Lene Rasch, Luleå
(googla om det känns viktigt, jag lämnar ingen email, får så förbannat med spam ändå)”

***

Sen kopierade jag alltså alltihopa och klistrade in det här. (ovan) Jag har inte bett dem svara, så det förväntar jag mig inte utan jag har bara jämrat mig som ni ser. Men jag hoppas att de får i ordning på det där.

Hm, jag kanske borde ha förvarnat om svordomarna?

—–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Kanal5 play’s nya portalsajt är för jobbig och tungladdad

  1. Hahahaa, just nu tycker jag de är jättebra att den segar. Då är det mindre folk som tittar 😛

    Posted by katastrofhuset | torsdag 19 april 2012, 1:13 e m
  2. Nä nä Majsan – försök inte. Jag vet nog varför du säger så…. Men jag ser jättemycket fram emot ditt inträde i rutan, gissar att det blir känslostormande och alldeles alldeles … uuuuunderbart.
    Och DU har verkligen inget att skämmas för kära, kära Damptant! Du tog ju tag i ditt ”katastrofhus”, eller hur? Det är stort.
    Jag har förresten gjort såna där listor nu. Du vet, dag, uppgift etc. Helheten på en och projektdelarna var för sig,

    Posted by Tant Rasch | fredag 20 april 2012, 9:54 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

