//
du läser...
Allmänt

Akta er för knivarna barn – de är de enda vi har!

Igår kom min extrabror Anders med sambon Lena på besök. Med sig hade de sin gosiga och jättesöta 4-månaders babytös Bäbisen som jag inte träffat innan dess. Den stolta modern och fadern kallar henne Frida men jag, jag kallar resolut alla ungar upp till året ungefär, för Bäbisen (eller egentligen Bäbisääään 😉 ). Hon var helt underbar, tjock, sprattlig och jättefin i sina stickade kläder.

Bäbisen deltog i samtalen och frågade även Roofer som var en smula misstänksam om syftet med besöket, om lite grejer, men han begrep inte ett smack och gick och lade sig på sin plats. Men han höll nyfiket koll på den där lilla människan under hela besöket. Jag hoppas att de tänker be mig att ställa upp som barnvakt då och då. Jag gillar den tösen.

Jag älskar bäbisar. Speciellt förtjust är jag i småtjejer, kanske för att jag själv har tre döttrar, vad vet jag? Som riktigt små bäbisar är ungar rätt lika om man bortser från sina olika personligheter, tycker jag (som älskar små pojkbäbisar också om nu nån trodde nåt annat) Det är först när de blivit 8-9 månader som man kan börja se om de är pojkar eller flickor om man inte färgkodar dem med urgulliga flick eller pojk-kläder, vilket jag antar att man undviker av princip-skäl i genussnobbiga miljöer.

Å vad gäller det förresten... ot-varning... Jag känner ju inte folk som har småungar numera så jag kan inte bevisa det här nu dårå, men utifrån vad jag läser och sett verkar det som att det är viktigare att vara genusneutral vad gäller flickornas prylar. Och det på bekostnad av många av de kreativa barnens skapande. Jag kan utveckla det sista en annan gång kanske.

Å det här med barnvagnarna. Vafan ser alla likadana ut för? Om man ens ser dem. Att inte fler barnvagnar körs över på övergångsställen är för mig en gåta
Föräldrarna brukar ju hänga ungarnas namn på barnvagnarna med ett slags bilnummerplåtar – så de inte ska ta fel vagn kanske… .nå, jag vet inte hur många bäbisflickor jag har sett de senaste åren som körs omkring i likbilsfärgade barnvagnar med nån beige rand för att lysa upp det hela kanske, och till det en skittrist ljusgrå åkpåse eller nåt annat som inte skriker FLICKA. Vafan, om nu flickungen ska bli en mäktig genusbefriad företagsledare kunde hon väl ha fått en FERRARIRÖD barnvagn som matchar namnskylten.Okey då grabbarna ska såklart också köras runt i en sån så att alla kan se likadana ut. För ferrariröda barnvagnar är i allafall härligt GLADA!.

Jag vet att det är så himla dyrt med barnvagn idag, men vafasen, de nya duger ju bara i stan på finpromenader. Små hjul och dessutom är de så trånga att det genast måste skaffas insatser och annat jox. Det kostar att ha ungar, jag vet jag har såna själv… ändå så verkar det inte som att det är vanligt att tillverka något alls själv. Allt ska köpas, och man säljer hellre än låter någon ärva.

Syr ingen sin skötväska numera? Bara en sån sak. Näe, det ska vara en märkes. Ja herreminje….

Töser är så söta i volanger, små klänningar och håruppsättningar tycker jag som själv sydde mycket av kläderna till de två yngst de första åren. Fast jag såg till att kläderna för att de yngsta barnen skulle palla för ”fel” uteaktiviteter eftersom de var vilda och påhittiga som tusan och jag ville att de skulle kunna få vara det. Nog ska man kunna ha en ljusblå favorittyllkjol med glittrig spets när man går på utflykt i den regniga bärskogen om man vill? Däremot blev det ett fasligt sjå innan sängdags om ungen bestämt sig för att sova i sina skogsblöta gummistövlar. Där gick i alla fall min gräns. Men som tur är för mig, kan alla barns blöta stövlar prata rumsren stövliska och kräva av sin storögda ägare att de ska få stå i hallen och torka om nätterna.

Hmmm, jag har glömt vart jag ville komma med det här inlägget så jag bestämde mig för att sätta en rubrik så jag kunde ”börja om” och knyta ihop allt på nåt vis (jag sätter nästan alltid rubriken sist..)

Första ungen är man så orolig att man ska göra fel med, minsta lilla hostattack så sitter man på akuten mitt i natten… ja varje natt om det ”behövs”. Andra ungen, ja då väntar man åtmionstone till morgonen innan man funderar över om det är idé att ta kontakt med vårdcentralen ens en gång,.Tredje ungen.. ”Hosta? Nej, det där är inte hosta. Hon tänker kräkas upp alll slemmigt snor som hon svalt under förkylngen ...ja se där kom det, duktig kicka...  Inte har du nånting jag kan torka upp det här med?”

Gränserna förflyttas, och det gäller såklart även för vad vi tillåter våra ungar göra och inte. Inte ens att åka rutchkana och andra gratisaktiviteter inte är något naturligt mera. Nä fan, man ska iväg på nåt jäkla LEK-LAND! Och det med jättesmå barn. Hur kul är det?

Har nån mer än jag undrat över vart ungarna på kanske 2-4 år är nuförtiden? Sitter de hemma vid datorn eller? Eller framför teven?  Man ser knappt en unge ute på gårdarna kring husen om dagarna numera. Det verkar vara samma sak i villakvarter som hyreshus. Och på de områden med gårdar där de är ute så leker de tydligen ute på lekplatserna till mycket sent på kvällarna som om föräldrarna inte brydde sig alls. När hände det här?

**********

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om genusneutral, barnvagn, föräldrar, baby, färgkoder, rosa, sy skötväska

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Akta er för knivarna barn – de är de enda vi har!

  1. Mina är mellan två o fyra, de är ute i trädgården så mycket de bara får och kan. Det brukar vara svårt att få in dem när maten är klar. Men vi bor ju på landet så mina gryn syns ju inte i stan…

    Posted by detblirbarasenare | söndag 22 april 2012, 9:56 e m
  2. Mm, det är ju just det jag undrar över, Ungarna vill ju vara ute, men i stan och förorterna lyser de med sin frånvaro.

    Posted by Tant Rasch | torsdag 26 april 2012, 9:37 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

