//
du läser...
ADHD - NPF, Damptanterna

Majsan (Mary-Ann) jobbar på enligt Arga Snickarens direktiv

Majsans nya mys (läs mer om hur det blev i bloggen: katastrofhuset.wordpress.com)

Såg ni Arga Snickaren på femman igår kväll? Om inte så hittar du det här på kanal5 play.
Anders styr upp Mary-Anns byggkaos. ( Arga snickaren Säsong 7 Avsnitt 4)

Att Majsan har kämpat på i åratal mot fördomar, speciellt vad gäller skolan och kommunen, för sina ungar – vet varenda en som följt hennes första blogg majsan67.blogg.se
Men att det där med husägande och renovering däremot, inte riktigt var hennes grej hur mycket hon än önskade, det förstod även hon till sist  och tog emot hjälp NÄR ALLA SÅG PÅ! Det ni!

Vart tror ni jag befann mig när tv-programmet  jag väntat på sedan i höstas sändes? Jo, utanför Coop Bygg. Jag hade varit så säker på att Arga Snickaren inte skulle börja förrän klockan 21:00 att jag inte kollade upp det innan jag åkte tillbaka med lånesläpet.

Jag var där för att lämna tillbaka släpet som jag kört hem alla staketsektioner jag köpt någon timme tidigare.

Tänk va, bara 139kr/st för Coops faktiskt mycket himla bra ”bas-staket” på 200mm – och jag behövde 7 st (plus en insynsskydd/vindskiva – som var nedsatt till 199kr) så jag skyndade iväg när jag kunde få låna en bil med drag av dottern, så att staketpriset inte skulle sluta gälla före jag hann dit.

Att jag missade programmet missade jag inte. Det plingade i mobilen, i alla sms stod det samma sak. ”Sätt på femman, det är en damptant med i Arga Snickaren!” Folk UTAN diagnoser som jag känner runtom i landet satt och såg på programmet och messade mig (eftersom jag inte finns på fejjan) för att jag skulle få veta att det sändes just då i den sekunden (ifall jag inte visste det…) och ALLA var odelat positiva i sina kommentarer!

Jag ringde tillbaka till en tjej som brukar se programmet och vet att jag också är en hemmapulare. Hon imponeras ännu mera (sen Majsans medverkan i gårdagens program) storligen över damptanter i allmänhet  ”Ni damptanter är så jäkla KREATIVA och MODIGA!” skrev hon. Hon har sett mig hårdfokusera på mina egna praktiska projekt som kanske inte är såna som Majsans, men sätts igång med samma sorts energi. Och nu när har hon sett Majsan in action också, tänkte hon tror jag, (att alla är likadanda som jag och Majsan ?) att det måste vara väldigt bra att vara en damptant när man sätter igång med projekt som man tappat fokus på ”för kör ni fast så törs ni lösa det fastän hela jäkla Sverige sitter där och glor!”

…Och i eftermiddag när gammelexet kom och hämtade sin hund  frågade han om jag sett programmet han också. Ja, fy fan, sa han och skrattade gott medan han skakade på skallen. Det märktes verkligen att hon är en typisk damptant. Han dömde inte Majsan heller, han vet hur en projektdam(p) fungerar, han känner flera, både såna med diagnos och såna utan. Han bara konstaterade att vissa saker är mer signifikanta för såna som sätter igång projekt än för andra.

Jag håller veeeerkligen med 🙂

Själv skulle jag vilja att alla projektglada damptanter kunde få gå gratis kurser inom mek, vvs, el, snick, måleri och andra bra-å-ha-kunskaper och sen få fri tillgång till sin orts lokala verkstäder och kunna låna både verktyg och starka hjälpredor precis när de (läs: vi) vill.

Till underbara, fantastiska damptanten Majsan vill jag säga,

”håll fanan högt!”

Jag läste att du skrivit att du fått höra taskiga kommentarer som du blev ledsen för, (la länken till inlägget längst upp), men såna energitjuvar och okunnigt dumskallesnack har du fan ändå inte tid med, använd din nyvunna energi och kreativitet till att göra klart huset så vi andra får se dina resultat 😉

Ja, du Majsan, du är allt bra du, som bjuder in oss, resten av världen, till dig och dina ungar på husesyn. Modigt som fan, precis som min kompis sa. Och nu ska jag säga en grej som jag kanske får skit för, men det skiter jag fan i.. Jag tror att jag har rätt bra koll på hur man spelar in den här typen av program så jag vet att det är många timmars jobb och snack som klipps ner till nästan ingenting innan det sänds ut för var och en att tolka som den har lust. Jag har strecksett alla säsonger nyss för jag behövde ”starthjälp” (Tack Anders Öfvergård, Pontus och hela ert grymma crew) för jag får det av såna här program så jag har de flesta avsnitt i färskt minne. Flera av programdeltagarna tidigare säsonger har bara girigt tagit vad de har fått tycker jag, utan att ta tillvara starthjälpen de fått till sig, ja förutom alla grejer dårå. De fortsätter att skylla på allt. Men hos dig har det landat och nu har du även fått kunskaperna att ta dig vidare.

Å inte att förglömma så har du ju fått ett alldeles eget fan – nämligen mig, Tant Rasch!

Kram påräj, Mary-Ann! Å hälsa Arga Snickarn med Crew att de är bra de, som gjort så fint hos dig.

***Bäva måtte snickarkåren och resten av byggeliten, för nu har även Tant Rasch fått projektfart! (och ett löfte om att få låna en tigersåg)

Det var nog allt.

————————————————-

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Majsan (Mary-Ann) jobbar på enligt Arga Snickarens direktiv

  1. Alldeles klockrent!
    Jag och sambon var på äventyr när det sändes, när vi kom till barnvakterna satt dom och tittade.

    Det är din kompis på tv (jag skvallrade ju om min bloggFacebookvän som ska vara med) men inte att det var just nu.
    Oj, ja det märks att hon har de diagnoserna och han har ju ingen aning. Bara klampar på.
    Inget dömande alls, hon känner ju mig. Och mina barn. Och sin sambo som också tagit mod för utredning. Och sina barn. 😉

    Men det verkar som att den som har lite insikt överhuvudtaget inte reagerar så illa som den som varken vet eller vill veta. Synd. För de behöver det bäst.
    Annars håller jag med i allt du skriver.

    Posted by Mmm...jag ska bara... | fredag 27 april 2012, 6:44 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

