//
du läser...
Allmänt

Nästan ett år sen sist

sovplatsen

Oj då, jag hade en massa kommentarer som jag hade missat såg jag nu, och godkände alla utom en som skräppostfiltret hade missat. Ska besöka er nya komentarsförfattarealldeles strax 🙂

Hrmf… som synes, jag har inte skrivit ett enda inlägg sedan den 6 maj förra året. Men jag har goda skäl, nämligen dessa;
1. Ursäkter
2. Bortförklaringar
3  Undanflykter

Så var det avklarat. Skönt.
Så vad har jag sysslat med sedan sist? Förra sommaren bodde jag i stugan som jag hyrt, mest hela tiden. Vädret var ju inte så där jättebra, men jag stortrivdes. Eldade i kaminen om kvällarna och njöt av morgonkaffet som jag kokat på gasolhällen. Ska försöka få in några foton därifrån också vid tillfälle men jag är en usel fotograf som ni redan förstått så vänta er ingenting. De senare är vare sig skarpa eller särskilt intressanta eftersom jag mest tog dem för att jag skulle komma ihåg vad jag skulle ta med mig när jag åkte hem och laddade 12v-batteriet och hämtade färskvatten.

Under hösten renoverades mitt badrum på Porsön på grund av en vattenskada och vi stod utan dusch i nio veckor. Skitjävlajobbigt!!!!! De första sju veckorna stod det en byggtork och brummade dygnet runt och det kändes som att bo i ett bygge. Det var jäkligt jobbigt alltihop. När badrummet äntligen var färdigt bytte jag lägenhet med ett ungt par på andra sidan Porsön och flyttade från Lulebo och en trerummare på 82 kvm till en liten etta hos Igeln, med kokvrå samt sovalkov på bara 41 kvm. Jag hade letat efter en mindre och billigare lägenhet ganska länge och så dök det upp ett perfekt byte på markplan! Underbart.

Nåni, jag sålde, gav bort och slängde hur mycket möbler som helst innan flytten. Staketet som jag bloggat om innan, fick jag ta med mig. Det ställde jag ute vid stugan så länge, eftersom Igeln håller på att byta fasader på vår gård och ingenting kan stå i vägen för deras skylifts. Pengarna använde jag till att hyra en lastbil och betala ett gäng studenter som flytthjälp. Det tog ungefär 3 timmar och gick hur smidigt som helst. Sen var det bara resten kvar… Men jag var på plats, det var huvudsaken.

Gissa om man får pussla när man ska bo trångt. Mycket beror på hur man ställer ”dominobrickorna”, de måste falla i en viss ordning. Jag är med andra ord långt ifrån klar med lägenheten men jag bara äääälskar den.

När jag flyttat in i ettan åkte jag på ett litet ryggskott och bodde bland alla ouppackade lådor ett par veckor. Det var rätt knepigt, det såg ut som jag hade byggt ett berg likt det i Närkontakt av tredje graden” i mitt enda rum. Jag hittade ett foto av det nu som jag lade in högst upp, så nu fattar ni va? Soffan var min säng de första veckorna eftersom jag även hade fyllt hela sovalkoven full i lådor som också skulle packas upp och läggas någonstans. Men var?
Jag hade vare sig internet eller tv de första veckorna, men det märkte jag inte där jag stod och lade in hyllpapper i skafferiet och annat som gick att göra trots ryggskottet för att det var för jobbigt att resa mig upp om jag satte mig ner.

Så blev det jul i röran och julstämningen som är så viktig lyckades jag få till med besked på någe vis, mamma och flickorna kom och julade medan min lilljycke Roofer gick på smärtstillande på grund av sin köldkramp som blivit allt värre under vintrarna. Jag hade hunnit tapetsera en fondvägg också, det är min projektvägg har jag bestämt, eftersom jag gillar att tapetsera om lite då och då och det ändå bara åt 6 våder på en slät vägg, en baggis med andra ord.

Jag har såklart projektfix på G med köksmöblerna som står ganska precis 1½ meter från soffan – i vardagsrummet  😉 men det får ta den tid det tar, jag är inte lika snabb på att göra om som förr i världen. Det kan ta veckor att slipa ett bord, inklusive gruvandet – givetvis.

Sen vet jag väl inte riktigt vad jag har gjort… Jo, jag har varit ganska social för att vara mig. Bjudit hem några vänner på middag ibland, utan att känna mig ihjälstressad av bara tanken. Och den här månaden är slutet på fem års skuldsanering. Det känns stort.

Nåni, det var mitt senaste år, i skrivande stund… 700 ord.

Ha det bra alla, tills nästa gång!

🙂

 

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

