//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Gynning, Kettner, Af Ugglas och Ericsson oförklarligt normala

Jag satt som klistrad framför tv4:s Söndagsmorgon i morse. Ämne: Vad är normalt? Och varför är vi så rädda för det onormala?

ÄNTLIGEN skulle svenska folket få veta vad som är normalt och varför vi är så rädda för det onormala.
Carolina Gynning, Caroline af Ugglas, Anna Kettner och Bo Ericsson var inbjudna på frukost av Jenny Östergren för att hon också ville veta.

Gästerna var där av varsin anledning tror jag. Bo Ericsson för att han läkare och jobbar med barn med funktionshinder. Han talade varmt om barn med Downs syndrom och hur dubbelt det är känslomässigt att få ett barn med ett handikapp. Av den anledningen tog han upp den moraliska frågeställningen som ofta dyker upp i fråga om just Downs, dvs ska man låta de här barnen få födas? Finnas?

Vilket osökt leder mig på cliffhangern; ska folk med diagnoser eller annan form av påtagliga annorlundaegenskaper överlag, alls få födas? Finnas?

Caroline Af Ugglas var inbjuden eftersom hon är en skapande kulturpersonlighet och tokigt udda i allmänhet. En slags fritänkare. Hon tog upp en grej som faktiskt är viktigt i sammanhanget och det är det att inom tex kulturlivet inte alls är speciellt konstigt att vara en människa som är MYCKET. Som vill ta plats oavsett om hon gör det medvetet eller inte. För övrigt sa Af Ugglas till Kettner att hon nog också borde be att få den sån där utredning eftersom hon känner igen sig så mycket av det hon fått veta av henne samma morgon. ADHD-kriterier kan den som vill det googla på.

Anna Kettner var där i egenskap av ADHD. 😉
Jag menar givetvis på grund av sin diagnos ADHD. För mig som själv har diagnosen är det tydligt att hon har det. 🙂

När man berättar om ADHD som begrepp så är det mest de ”negativa” bitarna man tar upp, dvs hur omvälden reagerar i förhållande till ens adehådeiga beteende. Nu säger inte jag att Gynning och Af Ugglas har ADHD men de är väldans hyperaktiva bägge två så det är inte konstigt alls tycker jag, att folk omkring dem regerar på dem som folk brukar göra i allmänhet då de träffar på vuxna med adehåde. Men det är vad jag tycker.

I alla fulla fall, Gynning, Af Ugglas och Kettner var rörande överens alla tre om att de hör till dem som får hålla ”sig i bordet” sig för att inte hela tiden passera omgivningens krav på hur man beter sig för det är ju inte det att man inte vet hur man gör, det är bara det att det är väldigt svårt att inte låta bli att tex inte börja avbryta den lååångsamma talaren som säger sånt som ingen ändå orkar lyssna på. (Impulsbromsen har bara två lägen, kan man säga. Min egen not.)

Inte vet jag om någon annan upptäckte det och det är iNTE meningen att genera sagda dam, men Anna gjorde precis det jag själv skulle ha gjort i sammanhanget – tagit för mig av frukosten med god aptit eftersom man tydligen skulle snacka en och en.. De andra tog litegrann, eller så ville de inte ha förrän efteråt. Inte vet jag.

Carolina Gynning var där i egenskap av, som jag TROR – utseendemogul. Hon har ju plastikopererat sig gubervars. I varje fall försökte programledaren återkomma till just detta med att utseende kan vara ett sätt att försöka bli ”normal” ifall man kände sig onormal. Men jag fattade inte riktigt kopplingen. Kanske menade Jenny att det skulle vara så att vi kvinnor känner oss onormala ifall vi inte har modelltuttar och därför opererar oss eller så menade hon att de kvinnor som försöker ”sticka ut” inte vill va normala.

Frukostsittningen som sådan var väl ganska intressant, förutom att jag tycker att Jenny Östergren var inne på områden som hon inte visste särskilt mycket om och ämnet som sådant inte passade med den rubriceringen. Men det är min åsikt. JÖ skulle kunna ha utnyttjat tiden bättre också, om hon fattade vilka hon skulle ha avbrutit och när. Den där Bo Ericsson lät hon snacka på när han försvann ut i det blå, till exempel. Fast det är nog kanske mer pinsamt att avbryta en gäst med ett FYSISKT handikapp. Han hade en sån där knapp på halsen som han tryckte på för att kunna prata.

Vi fick aldrig veta varför vi är så rädda för det onormala men eftersom JÖ inte förtydligade exakt vad det var som är onormalt så kanske det inte var så konstigt. Hon måste ha menat ”Det oförklarliga”, tror jag. INTE det onormala.

**Jag hittar ingen direktlänk till inslaget i skrivande stund. Om nån har den var snäll och klistra in den i en kommentar.
Usch vilket tråkigt inlägg. Jag håller på att somna av pur leda medan jag skriver det till och med. Då fattar ni va?

Jag hittar inga bilder av gästerna eller frukostintervjun som jag har lust att använda heller. heller.
Nu går jag ut med hunden.

——————————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

Om Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

7 reaktioner på ”Gynning, Kettner, Af Ugglas och Ericsson oförklarligt normala

  1. Åååååååååååååå
    Det har jag missat, ville ju se ”vår” vän Anna K live
    så att säga…Går det överhuvudtager i repris? Någon som vet?

    Publicerat av Grannen | söndag 30 mars 2008, 5:03 e m
  2. Hade varit kul att se Gynning med, jag gillar henne!
    Har du hunnit läsa boken, Tant Rasch??

    Publicerat av Grannen | söndag 30 mars 2008, 5:04 e m
  3. Grannen: Nog måste det gå att se i repris? Vi får kolla upp det.
    Japp, ja e ju också förtjust i den tjejen! Näe, jag har glömt att läsa den. Jag började men så kom tapeterna i vägen.

    Publicerat av Tant Rasch | söndag 30 mars 2008, 5:07 e m
  4. Det är härligt att vara uppskattad. Jag har inte heller sett den, att ha deltagit är en HELT annan sak. Särskilt när man måste håll sig i bordet. Dock var det mindre ängsligt än vanligt, eftersom jag hade jämnbördiga sparringpartners. Muah ha ha. Som vi DAMP-lady-dinosaurs säger. Klamp klamp. Om ni befinner er i nöd och slum kan jag spela över det på en skiva och posta den ända dit lååångt bort i norr där ni bor. (Fast dylika inslag brukar gå att se på hemsidan, typ)

    Tant lilla jag blir inte generad alls över att du märkte att jag åt. Funderade själv på det och tvekade en sekund. Men kan man få råbiff och egg benedict till frukost så…. Lägg märke till att jag avhöll mig från löjrommen, som nog hade smulat, tänkte jag. Fast jag lyckades ju få äggula över halva armen. Inga servetter fanns det heller, så det var bara att slicka rent i direktsändning… Men jag TROR att jag undvek att peta mig i näsan. Men jag uppskattar att du tänkte den hänsynsfulla tanken!

    Har befunnit mig i familjens milda goda famn och fått beröm och träffat alla möjliga underbara barn och vuxna i alla möjliga storlekar hela dan. Men nu är vi hemma. Di små äter pizza, jag skriver och sen ska vi röja undan lite innan allt drar igång efter påsklovet igen

    Må så grankott kära damer!

    (fast Tant, om Tant googlar mig borde ett helt acceptabelt foto från LOCUM dyka upp…. Så ser jag nog ut, ungefär, en bra dag med en snäll fotograf och lite tur, så är DET inte stiligt nog kan det inte hjälpas

    Publicerat av Anna K | söndag 30 mars 2008, 7:11 e m
  5. tänk va…. det där har jag undrat många gånger oxå…. speciellt när det gäller gynning…. liiite npf kan man allt skönja där ;)… ugglas ligger inte heller i lä 😉

    Vad jag skratta när jag läste om Anna K, och hur hon åt av frukostbordet, haha, jamen man måste ju faktiskt passa på 😉

    Publicerat av majsan67 | söndag 30 mars 2008, 9:50 e m
  6. CG kanske var med för att hon har så onormalt jobbig röst och dialekt? (obs ironi)

    Publicerat av Raggoparden | måndag 31 mars 2008, 12:47 f m
  7. Detta program såg jag! Instämmer med dig! Lyft fram de positiva aspekterna av ADHD!! 🙂 Kram ❤

    Publicerat av Izabell | måndag 12 april 2010, 8:48 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Disneyland Can Wait

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)