//
du läser...
Allmänt

De cyberpunkande piraterna – segrare i mångas ögon

Jack Sparrow

Jack Sparrow

Jag är ju lite trög som ni vet, det tog mig ända till idag att märka att grabbarna i pirat-rättegången åtk dit utav håvete. Ett års fängelse och 30 miljoner i skuld. Exkl. ränta antar jag.

Hade jag vart dem hade jag tyckt att ett års fängelse var värst. För vem kan fatta hur mycket TRETTIO MILJONER KRONOR är? Det är ju ett skämt ta mig tusan. Och jag fattade inte riktigt vem som ska ha stålarna. Är det skadeståndskrav från alla offer eller? 

Undrar hur de tänker göra? Ringa runt till fodringsägarna och försöka göra upp i godo kanske.
  ”Nej det går inte att dela upp detta på mer än tre inbetalningar, vi är lessna men så är det”. Eller kanske kronofogden sätter igång med utmätning på deras löner.? Vet inte riktigt vad man tjänar när man sitter på kåken om man jobbar i en verkstad eller nåtgor liknande, men jag tror inte det är många kronor. Fast de här grabbarna blir kanske frigångare direkt för att kunna dra ihop de där miljonerna. Ut på stadens gator, med varsin rostig fotboja i järn. Lite som Jack Sparrow i en sunkig fängelsehåla.

Ja, är det nång gång som skuldsaneringsfolket inte kommer att sätta sig och räkna särskilt länge så är det i det här fallet. Och med det nya förslaget, där det ska gå fortare att få igenom ett beslut (om man får skuldsanering eller inte) och det dessutom ska gå på 3 år istället för 5 som nu är de här grabbarna skuldfria om ca… 5-6 år. Eller kanske de stora bokförlagen har tänkt att börja lobba för att de ska börja skriva sina memoarer?
Det borde ju ge lite royalty i alla fall *grubblar-smajlis*

Och trots att det var meningen att markera för hött och mött att Internet inte ska vara gratis har de här grabbarna genom att få den här typen av amerikainspirerat låtsasstraff blivit martyrer.
Grabbarna kommer att bli kungar på anstalten, var så säkra.

Nu kanske jag låter hur okunnig som helst och kanske jag har fått det det mesta av det här om bakfoten, men what the heck. Det jag tycker är trist är att trots att det säkert finns skapande konstnärer inom musik och media, programmerare, författare och andra personer har förlorat en del cash på det här filbytarsystemet, genom att följa de gängse reglerna för hur man blir stor inom sina olika genrers har nu multiindistrin för ovan nämnda vunnit en stor seger – nämligen kontroll över marknaden.

Så hur blir det nu då? Förhoppningsvis kommer skapande människor att folk att få ORDENTLIGT betalt för sin skapande möda. Med början från igår. Men hur? För hur gör alla de där som inte något kontrakt tecknat med skivbolag, bokförlag etc? Okey, en del av musikfolket har samlat sig i egna communitys som tex MySpace.com där de streamar sin musik. Författare lägger ut sina alster som PDF och säljer bokversionen för sig eller får den inläst och utlånad via biblioteket (jättebra för mig som gärna lyssnar på streamande ljudböcker) och så vidare

Jag väntar med spänning på de kreativa lösningar som nu kommer så att vi alla kan bli legalare med övervakningswebkameran ständigt påkopplad.
Jag har förresten några jättebra förslag till övervakningsmyndigheterna, även om jag vill ha betalt för idén (skicka pengarna direkt- ni har adressen) ;

Alla datorer borde förses med en sedelautomat. Och en kortdragare för kortchip. Ett draghandtag är ett måste och dessutom vore det tjusigt med ett designat, som slumpar fram rätt grejer så blir känslan av jackpot mer jordnära.  Men hur ska vi nu få alla våra ungdomar utan bankkort att handla sin musik, dataprogram, sina filmer legalt. Även om vi som nu har ett ”hyrsystem” i form av streaming. .. Äsch, jag glömde mobilkortet. Och spotify..

Jag funderar på en grej, kommer opensourse-makarna att förlora på det här?

Nope, jag tror att de kommer att bli än starkare. För som sagt.. all denna programvara som folk hittills laddat ned och crackat, allt från senaste det senaste från Microsoft, Adobe eller Macromedia t.ex, den kommer inte att kännas lika attraktiv för vissa (ingen jag känner såklart!) för att t.ex. ”sälja in ” till sina chefer för lagliga licenser, eftersom de kan programmen efter att ha använd fullversionen länge och inte bara 30 dagars shareware (det laddar man bara ned för enstaka grejer hur som helst. Har jag hört..), eller själva köper hem den till sist eftersom de vill inte vill känna sig sårbara för virus eller så vill de kunna uppdatera utan att hålla på att leta efter cracks..  

Fast detta är ju bara vad jag tror förstås.. för hur kan jag veta något om sånt?

——————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , ,

Om Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Disneyland Can Wait

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)