//
du läser...
Okategoriserade

Apropå svensk film – Babas bilar

Jag har ett litet filmbiblo. Ett jättelitet.
Ibland får jag nåt ryck och ser en massa filmer på raken. Jag gillar filmer som X-men, Sin city, LGTG, The longest yard, Harry potter, Highlander, Constantine etc. Givetvis, jag ser en massa annat också, krimdeckare som Beck å tjejtonårsfilmer som Bring it on. DEN förresten – är så braaaaaaaaaaaa! Psykologiska thrillers ser jag INTE, jag blir så RÄDD och tappar koncentrationen av ren självbevarelsedrift.

Folk (läs: familjen) gillar inte att se film med mig. Jag frågar dem om handlingen hela tiden eftersom jag missar så mycket när jag springer i väg och ska göra nåt annat bara mitt i allt. Vattna blommorna och sånt. När jag tittar själv pausar jag och missar inget. Det kan gå en halv dag mellan pauserna ibland. Fast det här var värre förr. Före cs.

Den här helgen har jag tagit tag i de svenska filmerna. Så som i himmelen av Kaj Pollak och och Pistvakt. (vem var det nu som gjort den? Pistvakt var jag för övrigt med på ett hörn som djurskötare. Ett mycket viktigt jobb som gick ut på att Snurre (min tonårings hamster) skulle ha det bra medan han gjorde sin första och sista filmroll som postlämmeln Tasse. Med bravur givetvis.

Är det förresten nån som sett Rafael Edholm film Babas bilar? En del sågade den hejdlöst, jag vet. Mycket pangande, pinsamma scener där riktiga karlar beter sig superbarnsligt. Men vadå? Nordkalottens byagrabbar, ålder egal, är hopplöst ”barrsliga”! Men vi äääälskar dem hahahahaha (fast en del skulle behövas skjuta av förstås… 😉 )

Men herrar och damer kritiker, fatta en sak är ni rara . Den här filmen är en kärlekshyllning till Norrbotten! *torkar en patriotisk liten tår*

Ja, kanske att Babas bilar kan verka lite knasig om man är från Stockholm eller Hässleholm… Men den är faktiskt helt sanslöst rolig om man gillar extrema arketyper utifrån varenda fördom och sanning som bara finns om människorna här uppe i norr, oavsett om det gäller norrbottningarna, norrmän med oljepengar, maffiaryssar eller invandrandande araber. För att inte tala om luriga bilhandlare… Extra kul blir det ju förstås om man faktiskt känner till att LAGEN slutar strax ovanför Överkalix kommun. Scenen med polishuset som inte är bemannat och att polis bara kan nås vissa tider – hahahaha- bara en sån sak! Det är ju SANT! (på sätt och vis..)

rafael edholm
Rafael Edholm

Rafael Edholm har slagit huvudet på spiken, Norrbotten ÄR vilda western live! och han driver med allt det här med så mycket kärlek, och backar inte alls på de tokroliga galenskaperna.

Gestaltningen.. De meckande rå-norrbottenspojkarna med överkalix- och kalixdialekt – här till höger i en nu-djävlar-är-vi-förbannade-skoterscen som varenda skoteråkarturist skulle ge en hel del för att få uppleva.. De är så underbart klockrena. Jag känner fan sånt folk på rikt hahahahaha. Att de sen skjuter ihjäl folk lite hött och mött på order av kriminella ryssar är liksom bara en naturlig del av livet för dem.. sånt man gör liksom.

shot2.jpgOch den lokala ”undre världen” sen.. Jarmo Mäkinen (han e så läcker!!! ) gör en jäkligt bra karikatyr av det lokala byabusen som tillsammans med sina två medkumpaner och tillika bröder, aldrig växt upp till ansvarsfulla män utan istället fortsatt i samma gamla (skoter)spår där patriotisk sammanhållning, broderskärlek och enkla nöjen som jakt, hembränt och bastubad värderas högst. Dialogerna känns äkta, helknäppa men äkta. Fast norrmannens dialekt är fel, han bryter på nordnorska istället för på norsksvenska. Det blir inte rätt sång på något vis.

Det finns många helt vansinnigt dråpligt skojiga scener i filmen. De går inte att återberätta, utan se den själv. Gör det en dag då du inte känner dig på ett alltför analyserande och småsint humör. Då blir den här norrbottniska westernactionfilmen en absolut HÖJDARUPPLEVELSE! Promise.

*I Babas Bilar medverkar bland annat: Andreas Wilson , Sara Sommerfeld , Med , Janne Loffe Carlsson , Baba’s Cars , Svante Grundberg, Jarmo Mäkinen med flera.
*Bilden av Jarmo Mäkinen snodde jag från hans hemsida

Om Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

9 reaktioner på ”Apropå svensk film – Babas bilar

  1. Hörru, jag har sett Babas bilar och kan väl säga som så, att den liksom inte gjorde någ djupare intryck på mig. Jag hakade bla upp mig på att de inte pratade rätt Kiruandialekt mm.
    Iofs så är det bra med filmer som inte lämnar så djupa intyck, för jag har nämligen problem med att min hjärna tror att det är verkliga och jag genomgår ett smärre trauma efteråt. Thrillers kan jag helt enkelt inte alls se. Nä det får inte vara för mycket spänning i mitt filmliv.
    Sen så vill helst inte min familj heller se film med mig eftersom jag sitter och frågar hela tiden och förutser vad som ska hända, samt letar produktplaceringar hela tiden.
    Exkuse me tant Rasch, vad har jag för diagnos då?

    Publicerat av aw :) | söndag 17 februari 2008, 2:19 e m
  2. Kära aw; Jag hade ett par jeans en gång som blev helt randiga när de fick vridtorka. Så kanske att du hellre borde STRÄCKA hjärnan istället för att VRIDA ur den efter den här typen av hjärntvättsupplevelse?

    Och du behöver inte va orolig, att leta produktplaceringar i filmer är helt normalt. Som konsument har man ett ansvar, som du vet.

    Publicerat av Tant Rasch | söndag 17 februari 2008, 2:51 e m
  3. Okej då, då. Jag ska väl titta då. Jag har fullkomligt dissat den filmen eftersom:
    1. Sonen (16) tyckte att den var urkass.
    2. Den har en töntig titel.
    3. Den har ett töntigt fodral
    4. Reklamen lockade mig inte

    Men, men den finns ju här i bokhyllan, så om det regnar imorgon, och all städningen är gjord, och all tvätt är tvättad, och navelluddet är bortpetat och återvinningsgrejorna är återvunna och… ja då skall jag se den.

    Och förmodligen kommer jag att tycka att den är bra, för jag har absolut inga förväntningar.

    Kram!

    Publicerat av arielleman | söndag 17 februari 2008, 9:11 e m
  4. Arielleman: Jamen du har heeelt rätt inställning!

    Publicerat av Tant Rasch | söndag 17 februari 2008, 11:20 e m
  5. Å nu ska ni få höra; jag har sett halva KOPPS! Jag har inte sett den förut,
    Herregud. *skrattar gott*
    jag borde få pris för min uthållighet.
    (ska se resten i morgon)

    Publicerat av Tant Rasch | söndag 17 februari 2008, 11:46 e m
  6. Kopps är sååå rolig! Hoppas att du ser resten också!
    En till film du bör se är Offside, eller har du redan sett den…..
    Vi bor ju mitt i Filmens kulisser, är vi skådisar då??, så vi borde ju
    bli inbjudna på ALLA premiärer på filmer inspelade här.
    Hur många vet att vi nästan dagligen ser Persbrant trippa förbi?
    Tycker han är mycket sötare i vekliga livet, han ser mer manlig
    ut på film faktiskt!

    Publicerat av Grannen alias Trädgren | måndag 18 februari 2008, 8:21 f m
  7. Måste väl se den dåå..är ju iaf född norr om dalälven 😉

    Publicerat av Raggoparden | måndag 18 februari 2008, 8:43 f m
  8. tack för att du såg den för det den var… hoppas kunna roa och oroa dig mer i framtiden…
    vh
    Hammaren (Rafael Edholm;)

    Publicerat av rafael | lördag 8 mars 2008, 11:16 f m
  9. Grannen: Offside? Näe, den har jag missat! Typikst!
    Däremot Guldkompassen – den såg jag härom dagen. Underbar film. Lite väl mycket gamla Narnia bara. Jag trodde inte de skulle ha plankat så pass mycket som de gjorde men trots att jag är det genuina Narnia-fan jag är tyckte jag om den omedelbums. Del två e på g antar jag. 🙂

    Raggoparden:
    nå, har du sett den än?! Jag förväntar mig en liten rapport åtminstone.

    Rafael:
    Men Gud i himmelens parader!
    Vilken TUR att du håller med! hahahaha

    Och nu får du minsann säga B också.
    Vad har du för bus på gång? Roande och oroande.. Hm.
    Var nu en snäll gosse och berätta för Tant Rasch!

    🙂

    Publicerat av Tant Rasch | lördag 8 mars 2008, 2:07 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Disneyland Can Wait

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)