//
du läser...
Okategoriserade

För många fjädrar gör kudden till en sten


Lätta fjädermoln

Det brukar sägas att kunskap väger lätt, att det är det lättaste att bära i ”ryggsäcken” som man samlar med sig vartefter man blir äldre.  Jag håller inte med. Det lättaste är information. Att bli informerad betyder inte att man tar till sig nånting, att man förstår och sen kan införliva den kunskapen. Information kan man drälla omkring sig precis överallt, men ingen kan veta säkert om den hamnar där den gör mest nytta. Om den landar alls. Den kanske bara seglar omkring där uppe i det blå ovanför molnen, likt en sån här vacker dunig vit fjäder. Bland miljarders, triljoners andra fjädrar.

Man vill inte veta! Jo, man vill veta – men bara bra saker. Sånt som inte skrämmer skiten ur en och som man sen kommer att gå och oroa sig för. Oro ska handla om praktiska saker, sånt som går att lösa med lite vilja och jävlar anamma – barnens väl, arbetet, ekonomin, hälsan och kärleken, ja sånt man faktiskt kan ta på, Sen har vi den mer diffusa oron, törs jag gå ensam om natten genom stan? Tänk om jag ramlar och bryter ett ben? Tänk om kärnkraftverket läcker?

Jag vill inte gå omkring och oroa mig för de prostituerade gatubarnen i Brasilien, eller för hur man behandlar arbetselefanterna i Indien, ändå kan jag börja göra det. Som ett par faktiska exempel.  Jag kan känna ett så enormt ansvar på mina axlar att jag får svårt att tänka på något annat än det. Det känns som att jag borde hjälpa dem. Inte genom att skänka pengar till nån organisation, nej – jag borde åka dit och vara på plats. Engagera mig fullt ut tills allt är ordnat till det bästa.

Och inte bara dit, varje dag får jag så mycket information om hur människor far illa på olika vis, allt från att skolan inte bryr sig om att en unge får gå om IV-linjen för andra året! (fick jag höra igår) Till ett nytt självmord som ska ha begåtts pga de nya sjukersättningsreglerna (fick jag höra förra veckan).

Jag vet inte vilken fjäder jag ska välja. Alla blir lika viktiga. Jag väljer alla. Jag väljer ingen.

TANT RASCH – INTE LIKA LÄTT SOM EN FJÄDER

Om Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Disneyland Can Wait

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)