//
du läser...
Hund & katt

Här hemma på hund-gården

VARNING
för extra trist inlägg
(för den icke hundintresserade 😉 )

Doberman – En av de tjusigaste hundraserna i världen enligt mig,
Snodde bilden på den bruna dobbisen här.

Kolla! Jag hittade en länk till GRANNENs hund Fia,  min f.d medbloggare och tillika närmaste granne Ullis (ja jag VET att många fick för sig att det var nåt påhitt, men det var det INTE) som tidigt fick en en egen flik/sida som hon höll igång via kommentarrna – men den försvann tylligen i hanteringen. Ska ordna det. Nån gång 😉

Nu är det mindre än en vecka kvar
tills jag åker till Västerås med de andra från föreningen som sa ner till NPF-forumet och förbundsstämman för Attention riks. Det har löst sig med hundvakten, Roofer ska bo hos dottern med sambo. Han är inte van vid dem och inte de vid honom, men han verkar tycka att det är roligt när han kommer dit i alla fall så jag är säker på att det kommer att gå bra. Och jag gissar att han kommer att bli gode bortskämd, men då å andra sidan, blir de nog extra intressanta att ställa in sig hos för honom.

Min värsta farhåga är att han kommer lös för sticker han iväg så är det stor risk att han kommer vilse eftersom han är snabb som attan när han drar, inte kommer på inkallning om man så har färsk köttfärs med sig och han har fått spår på något och dessutom inte har trafikvett eller en susning om att andra hundar kan skada honom svårt bara genom att lägga en stor tass över ryggen på honom. Han kutar nämligen fram till dem för att hälsa. Och uppfostra dem om de är för på. Han är tre år och anser att han är karl nog att kräva att andra ska visa vördnad och respekt. Jag tycker det är jobbigt att det sällan går att släppa honom fritt utan att behöva oroa mig över andra lösspringande större hundar. Särskilt andra stora valpar eller unghundar, vilka inte har vana av att leka med riktigt små hundar.

Han har haft otur några gånger när det gått för hett till med större hundar, och då har det märkts på att han fått ont en tid efteråt. Kollade med distriktsvetten, hon sa att han inte skulle gå i trappan på ett tag de gångerna om det inte verkade för illa. Då skulle jag komma in. Kul *ironiskt*. Numera får han helt enkelt inte träffa större hundar om de inte känner varandra och har lärt  sig att umgås med minihundar. Och då ska jag dessutom känna ägaren och veta att denne har tvärkoll. För en del storhundsägare har en tendens att tycka att deras hund borde få öva sig på min hund innan de övat sin egen på att svara sekundsnabbt på skarpa kommandon. Jag blir inte förvånad längre, över att den typen av hundägare inte förstår att ett ”förlåt” skulle räcka om deras hund är orsaken till Roofer bryter ryggen. Eller får ett ben avslaget. Veterinärkostnader räknas inte i det här sammanhanget.

Alla hundar på gården utom de två ännu mycket”schtömliga” valparna kan träffa Roofer utan problem. Ska sägas. Min daghund som också är en dp däremot, som jag räknar in bland de 13 hundarna (på 15 hushåll) kan utan problem träffa andra större hundar (om han är lös eftersom han är lömsk i koppel) och även valparna eftersom han är mycket skarp och dominant. Men han väger 7 kilo. Roofer väger 4. Då fattar ni va? Släpp lös en stor valp på 6-12 månader på en minipinne som väger 4 kilo för att valpen ska få leka. Ha ha haaaa. *torrt skratt som fastnar i halsen*

Vi har alltså 13 dogs på gården; 3 st labradorhannar varav en är en (inte så ligten) valp som bär de stolta namnen Goliat, Kalle och Elvis, 2 st  mellanschnausertikar vid namn Ebba och Kerstin, en hundkille vars ras jag har glömt men han ser ut som en jättestor golden retriver (Tim tror jag han heter) .Sen är det mina två dvärgpinscherhannar Roofer och Remo, blandrastiken Fia (som brukar vara den snyggaste av alla tikar när det är hennes tur att löpa, enligt hanhundarna på gården), gråhundtiken Axa, schäfertiken Kira, bordercollien Molly (ja just det, de har en daghund de också, en vorstertik som jag inte minns vad hon heter. Då blir det alltså 14 hundar!). Och så det senaste tillskottet; boxertiken som de inte hade döpt sist jag mötte dem. Hon är bara en liten valp ännu. På kanske 15 kilo… Det blir ett gulligt namn på henne kan jag tro efter att ha sett hennes halsband och koppel. Ett rosa puttinuttsnutt 🙂

1. Har jag nu stavat nån hundras fel så får ni säga till.
2. Träffade boxertiken med matte nyss, de har gett henne det fagra namnet Bella. Snacka om underbar hund!

Dp-galleri på dpklubben från 2007 (Roofer är med på ett av fotona)

Om Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 reaktioner på ”Här hemma på hund-gården

  1. Är det sant att du hatar katter?
    PS:Dobermann är hundvärldens vackraste, håller med

    Publicerat av Bernt Järnepalm | tisdag 24 mars 2009, 12:54 e m
  2. Ha det så bra i Västerås, är lite avundsjuk att jag inte kom iväg själv 😛
    Var på Maria Anderssons föreläsning igår, oj vad hon berör…

    Publicerat av AtDeHyDi | torsdag 26 mars 2009, 9:38 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Disneyland Can Wait

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)