//
du läser...
ADHD - NPF

Scientologerna och KMR gillar ADHD&PILLER

”Varning” för långt inlägg. Nu igen.. 😉

Nästa vecka startar vår nya adhd-grupp . Det ska bli jättespännande att träffa ett gäng med andra adehådeare och addisar av den dynamiska och oerhört kreativa kaliber gruppen kommer att bestå av. De flesta är ytterst driftiga, (ja även addisar är det när de drar igång 😉 ) åsiktsstarka och snabba till handling. Attitydambassadörer, dvs eldsjälar av tredje graden – av födsel och ohejdad vana 😉 Flera av dem är dessutom mycket svåra att stoppa ifrån att säga sin mening och det högt och tydligt – och då menar jag i ord och handling till diverse makthavare och annat löst folk 🙂 i offentliga sammanhang, där det kan göra stor skillnad på ett positivt vis för oss alla. Jag är inte orolig för att det ska bli kaos, snarare över att det kanske blir för bra. Varje gång..

Och lika bra jag säger det direkt – det är ju liksom inte så att jag är experten här som ska sitta och hålla i nån grupp och bestämma åt dem vad de ska veta, tycka eller lära sig, trots att jag är jäkligt påläst (för det är jag 🙂 ) utan det här är ett bra tillfälle för alla att snacka med (var)andra som har samma diagnoser och uppvisar ett ganska likartat beteende som man själv gör. Som vad ÄR det egentligen som hör till diagnosen och hur stor roll spelar ens personlighet in? Och hur inihelvete går det till det där med att man klarar av att göra formidabla storverk utan att ens behöva fundera ena sekunden – för att nästa sekund inte ens klara av det simplaste göromål som kräver en smula koncentration.  

Idag läste jag hos  Frk F att Janne Larsson, en ökänd scientolog i npf-kretsar som ställer till ett håvete för människor som inte anser att psykiatrin är djävulen själv. Trollhare (Immanuel) har idag för övrigt, skrivit ett öppet brev med sina egna personliga kommentarer riktat direkt till Janne Larsson av den orsaken.

Janne Larsson har nämligen kommit ut med en bok som heter ADHD & piller, en lättläst bok enligt beskrivningen, på bara 60-70 sidor (kanske är det bilder också för dyslektikerna, vem vet)  Och för dem som inte orkar med att läsa något så här lättläst, har man för säkerhets skull gjort en ingående sammanfattning om vad boken handlar om. Detta har jag kopierat rakt av ur sitt sammanhang från den texten, men jag tror ändå att det är okey att jag citerar ordagrant:

Skribenten Janne Larsson har under många år bevakat denna företeelse och avslöjat flera skandaler runt den – vissa med internationell uppmärksamhet. Bland annat professor Gillbergs undersökning av ADHD-drogen Strattera som blev en fullständig flopp. Nu har Janne Larsson skrivit en bok där han sammanställer sina undersökningar runt ADHD-industrin.

Den här boken handlar om den påhittade funktionsstörningen i hjärnan, ADHD, och om de obefintliga vetenskapliga bevisen för att barnens uppförande skulle bero på fel i deras hjärnor.

Det intressantaste anser jag, är att boken BEVISAR saker och ting på ett sätt som KMR vägrat göra förut. Tex det att de anser att adhd inte finns, att npf-diagnoserna är påhittade och att det finns bevis för en radda grejer som tex att centralstimulerande läkemedel bevisligen inte fungerar som medicinering. Alls.

Det jag hade lite roligt åt var att det faktiskt märks att författaren inte har hängt med på ett tag. Att strattera är en flopp tex. Vart har han hört det? Det används idag av många människor och den är för övrigt inte narkotikaklassad. Småkul att det var just den han drar upp som exempel på vad som inte hjälper för övrigt..

Det bästa med den här KMR-adhd&piller-boken tror jag, om den nu letar sig ut från hyllorna i händerna på folk, är att den litteratur Ewa Kärfve lyckades sälja in på det jag personligen anser är personliga skäl,  nu kommer att bli lätt att ifrågasätta som studiematerial på lärarlinjerna och dem i vars hjärta det klappar en socionom. 

Nästa vecka ska jag ta reda på mer om den där kmr-boken.
Jag funderar på fullt allvar om vi inte borde använda den i våran adhd-grupp som startar upp nu. För ibland behöver man få ifrågasätta sin egen diagnos. Inte bara försvara den. Det skulle vara högst intressant att göra det utifrån ett så vinklat perspektiv som det KMR brukar framföra sina ”sanningar” på.

Nåni..nja, vete fasen om jag skulle slösa bort tiden på en grupp i det här läget, men….lek med tanken! 😀

… jag läser ju allt annat ju – även om det nu inte alltid är sektstoff som jag är så fashinerad av. Som nu på hotellet i Sundsvall, så låg ett jättefint ex av bibeln som Gideoniterna lagt in i mitt rum. Funderade lite om jag skulle stjäla den (jo sant *rodnar*), för den hade både den engelska och den svenska texten på samma sida och jag skojar INTE när jag säger att jag hade den som kvällslitteratur.  Jag har ingen egen bibel nämligen. Vetefasiken vart den försvann.

..Och tex så lämnar Inga-Lill (min mycket trevliga lokala jehovasdam) ofta litteratur till mig med ett par rader på om vad vi kunde prata om en annan gång. Som nu hade hon gjort en liten anteckning på septembernumret 17 av Vakttornet om att hon tyckte att artikeln på sidan 12 var bra. ”Adam och Eva”  läser jag. ”Har de verkligen funnits?”

Alltså, jag ville inte göra några osökta kopplingar här nu 😉  men vad ska jag annars ha min adhd till? hahahaha 

Skämt åsido, poängen jag försöker få fram är att inte ens JV värjer sig från att ifrågasätta sin egen tro. Vi med diagnoserna ska också kunna göra det, det måste man få. Jag menar, det skulle tom en cancerpatient göra!

Men det retar mig som fasen att inte KMR och speciellt inte skribenten Janne Larsson inte ifrågasätter sin egen förträfflighet och sin stelbenta uppfattning om psykiatrin och speciellt medicinering mot tex adhdproblematik. Det är på tiden att de skaffar sig lite distans till sin fanatiska hållning de där tokskallarna i KMR. Det har ju vi damptanter gjort, så vi vet att det är skitbra för själen! 🙂

Kanske att KMR-Janne Larsson är lika intresserad som Inga-Lill och hennes andliga gemenskap av att sprida sina ord gratis, och skänker oss ett 10-tal ex av sin lättlästa bok till vår adhdgrupp. Man vet aldrig.

————————————
Läs även andra bloggares intresssanta åsikter om
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Om Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 reaktioner på ”Scientologerna och KMR gillar ADHD&PILLER

  1. Det där låter bra. Självkritik är gott, iallafall om man har förmåga att se bjälken i sitt eget öga innan man börjar leta stickor i ögonen på sin bror eller syster.

    Och tank för länken 😀

    Publicerat av Frk F | torsdag 8 oktober 2009, 10:31 e m
  2. Ja jösses denna Janne..
    Jag har hört av en trovärdig källa att studenterna på lärarhögskolan i Göteborg har E.Kärfves bok som kurslitteratur och då endast den boken.
    Fint, nä..skulle inte tro det

    Publicerat av Barnens Hjältar | fredag 9 oktober 2009, 4:32 e m
  3. Hej tant Rasch,
    åsiktsambassadör är ett bra ord som jag kommer nyttja mig av.
    De senaste dagarna har jag mailat Efterlyst, Aftonbladet och Socialhögskolan (ifrågasatten en kursrubricering) maa nyhetsrapporteringen kring femtonåringen som misstänkts mördat sin syster (Vollsjö). Enligt medierna är det relevant att han har adhd eftersom det gör honom mer våldsbenägen. Men de nämner inte att han genomgått en §7undersökning.
    Om du vill läsa; http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.93380

    Jag blir matt; massmedia = tredje statsmakten och så spär de på fördomarna om adhd pga bristande kunskap.

    Må gott,
    Hej då från Gullan!

    Publicerat av gullan | fredag 30 oktober 2009, 10:07 f m
  4. Åh, önskar jag hade kunnat vara där… Även om jag har huset fullt med bokstavsberikade så vore det roligt att träffa andra, vuxna då. 🙂

    Publicerat av pärlbesatt | torsdag 5 november 2009, 6:52 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: ADHD bland scientologtomtar och stämpeltroll | Frk F - torsdag 8 oktober 2009

  2. Pingback: (fortsättning pÃ¥ föregÃ¥ende inlägg) | Rosen - söndag 11 oktober 2009

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Mest lästa sen i förrgår

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Disneyland Can Wait

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)